statystyki

Poślizg na torach. Prace toczą się za wolno

autor: Krzysztof Śmietana30.08.2018, 07:50; Aktualizacja: 30.08.2018, 08:08
Według PKP PLK są różne powody tych poślizgów

Według PKP PLK są różne powody tych poślizgówźródło: ShutterStock

Minister Adamczyk chwali się, że realizacja wielkiego programu modernizacji kolei idzie sprawnie. O sukcesie trudno jednak mówić, bo wydano dopiero 10 proc. pieniędzy zagwarantowanych na lata 2014–2023.

Kolejarze mają zagwarantowane aż 67 mld zł na modernizację 9 tys. km linii. Cel prac: skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie przepustowości. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenia, że realizacja programu idzie sprawnie. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podała, że w realizacji są inwestycje o wartości 32 mld zł. Wiceminister Andrzej Bittel stwierdził zaś, że Krajowy Program Kolejowy jest zaawansowany w 60 proc.

Krajowy Program Kolejowy na lata 2015-2023

Krajowy Program Kolejowy na lata 2015-2023

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Liczba ta wygląda imponująco, ale rzeczywistość nie jest tak różowa, bo ujęte w niej inwestycje, które zostały już zakończone i rozliczone, są warte raptem ok. 6,5 mld zł, co oznacza, że program został wykonany dopiero w 10 proc. Dla porównania drogowcy wydali 25 proc. środków.


Pozostało jeszcze 51% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

  • Krelon(2018-09-03 18:30) Zgłoś naruszenie 00

    Plany wyłączenia z ruchu 3 z 19 tys. km torów przewidywała strategia PKP do 2015 r. To element restrukturyzacji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, który miał dać 500–800 mln zł oszczędności rocznie. Zamykanie torów – nazywane eufemistycznie „optymalizacją” – miało ruszyć pełną parą już w 2013 r., ale proces się przeciągał. Ostatecznie PKP PLK oraz rząd Tuska nie posłuchali „ekspertów” z McKinsey’a. Zamiast likwidacji 8 tys. km podjęli oni wówczas decyzję o likwidacji 3 tys. km sieci kolejowej, co też zostało oficjalnie ujęte w strategii PKP do 2015 roku. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie