Zgodnie z obowiązująca od 2 lat nową ustawa o prawach konsumenta w przypadku sprzedaży usług lub towarów przez telefon przedsiębiorca jest zobowiązany do poinformowania – na początku rozmowy o jej celu oraz do podania informacji umożliwiających jego identyfikację (lub identyfikację osób, w których imieniu dzwoni).
Nie jest możliwe skuteczne zawarcie umowy tylko na podstawie zgody użytkownika wyrażonej w czasie rozmowy telefonicznej z przedsiębiorcą, jeżeli inicjatorem jej zawarcia był sam przedsiębiorca. Jeśli przedsiębiorca w trakcie rozmowy telefonicznej proponuje zawarcie umowy, musi potwierdzić jej treść na papierze lub innym trwałym nośniku . Po otrzymaniu takich informacji masz prawo zapoznać się z oferowanymi warunkami. Dopiero gdy oświadczenie klienta o przyjęciu proponowanych warunków zostanie utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku i przedsiębiorca będzie mógł się z nim zapoznać, umowę uznaje się za skutecznie zawartą.
Oczywiście dotyczy to nowych kontraktów zawieranych m. in. także z operatorami. Co jednak jeśli umowa zostaje przedłużona? - Przy umowach zawieranych na odległość i poza lokalem możemy oczywiście odstąpić w terminie 14 dni od daty doręczenia umowy, ale należy mieć na uwadze, że nie każde potwierdzenie zmiany warunków umowy dostarczane jest przez kuriera, a w świątecznej gorączce możemy przegapić wiadomość e-mail od operatora (lub znajdzie się ona w skrzynce SPAM) i będziemy związani umową przez okres promocyjny, choć gdybyśmy umowę przeczytali to na pewno skorzystalibyśmy z prawa do odstąpienia - informuje Agnieszka Popławska z Federacji Konsumentów.
Podobnie jest z weryfikującą sprzętu, który przywozi kurier czy umówieniem wizyty montera. Umowę zawieramy od razu, ale weryfikacja często następuje dopiero po świętach, gdy jest znacznie za późno na odstąpienie od takiej umowy.
Komentarze (2)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarsze