Od miesiąca jesteśmy bombardowani reklamami z Mikołajem w roli głównej. W marketach otwierają się dodatkowe, tymczasowe stoiska przedstawicieli handlowych różnych operatorów. Chwytające za serce slogany „Kup telewizję, miej bajkowe święta” bardzo mocno przemawiają do naszej podświadomości. Wieloletnia praktyka FK pokazuje, że znaczna część umów telekomunikacyjnych jest zawierana właśnie w okresie około świątecznym. Operatorzy jakoś przychylniej w tym okresie zezwalają na skracanie okresów promocji, a tym samym klient nie musi czekać do marca-kwietnia (do końca np. 24 miesięcy) by zawrzeć aneks i już od wigilii może cieszyć się nową usługą, a operator klientem związanym na kolejny okres promocyjny.
- Należy pamiętać, że od umów zawartych w salonie operatora nie odstąpimy i chwila między zakupem choinki i karpia, gdy wszyscy się spieszą i ogólnie panuje nerwowa atmosfera to nie najlepszy moment na zawieranie umowy, która ma kilkadziesiąt stron. Bardzo trudno jest rozwiązać taką promocję bez negatywnych konsekwencji finansowych, gdy okazuje się, że zapewnienia sprzedawcy jednak nie do końca odpowiadały naszym potrzebom – informuje Agnieszka Popławska w Federacji Konsumentów.
Szczególnie w okresie przedświątecznym warto zastanowić się nad wyborem „najlepszej oferty od operatora oraz jej konsekwencjami.
Pamiętaj, zanim podpiszesz umowę. Oto najczęstsze kwestie o których zapominamy, a mogą pojawić się w ofertach telekomów:
- abonament jest tańszy, ale tylko w okresie świątecznym, a kolejne 23 miesiące są znacznie droższe niż obecna umowa;
- wspaniałe programy telewizyjne są tylko na 3 miesiące, a za kolejne 21 (o ile nam się spodobają) to trzeba słono zapłacić.
- dodatkowo można przeoczyć klauzulę, że to my mamy poinformować operatora, że nie chcemy dodatkowych programów po 3 miesiącu, bo jeśli nie zareagujemy to będziemy z nich korzystać przez cały okres promocji
- w ramach umowy nie zmieniamy warunków, a dostajemy nowy numer telefonu
Grudzień to miesiąc intensywnych zakupów związanych ze zbliżającymi się świętami. Bardzo łatwo o nietrafiony prezent czy decyzję pod wpływem kuszących „promocji”. Z pomocą mogą przyjść organizacje konsumenckie, które będą udzielać bezpłatnych porad w okresie świątecznym.
Wzorem ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomił projekt świątecznego poradnictwa dla konsumentów. Dzięki finansowaniu UOKiK pięć organizacji konsumenckich realizuje zadania polegające na udzielaniu bezpłatnej pomocy prawnej w formie porad bezpośrednich lub on-line. Więcej na temat porad prawnych pod tym linkiem
Źródło: Federacja Konsumentów, UOKiK, własne.