T-Mobile po modernizacji ponad 70 proc. sieci postanowił pochwalić się jej jakością.
Od 7 stycznia do 15 lutego na zlecenie Deutsche Telekom, właściciela T-Mobile Polska, niezależna firma P3 Communications przeprowadziła pomiary jakości nie tylko sieci T-Mobile, ale także pozostałych znaczących firm na polskim rynku. Dwa samochody wyposażone w nowoczesny sprzęt pomiarowy oraz cztery telefony z kartami SIM operatorów T-Mobile, Orange, Play i Plus generowały pomiędzy sobą połączenia oraz wykorzystywały transmisję danych. Samochody były w ruchu, a badanie miało na celu pokazać jakość sieci w różnym czasie i miejscach, tak aby było to najbardziej miarodajne.
Badanie objęło 10 największych aglomeracji. Pomiary były dokonywane dla sieci 2G i 3G. Zmierzono 15 wskaźników jakościowych określających jakość rozmów telefonicznych i połączeń transmisji danych.
Wyniki badań okazały się pozytywne dla T-Mobile. Jeśli chodzi o połączenia głosowe to wyniki są zbliżone, ale T-Mobile wypada w nich najlepiej. Za to w transmisji danych przepaść między T-Mobile a pozostałymi operatorami jest o wiele większa. Szczególnie Play i Plus wypadły bardzo słabo. W przypadku zrywania połączeń Play miał najsłabsze wyniki, pozostali operatorzy się obronili.
Konkurencja zwraca uwagę na mankamenty samego badania. "Analizując podane wyniki wydaje się oczywiste, dlaczego T-Mobile zapomniał o istnieniu LTE i nie dodał go do swoich pomiarów. Jeżeli zauważy się, że taka technologia istnieje, to już nie jest najlepszą siecią. Podajemy przykład LTE nie bez powodu, gdyż w tych samych badaniach dotyczących połączeń głosowych pomiary były realizowane w trybie mobile-to-mobile i jak można wywnioskować do oceny jakości połączenia użyto algorytm POLQA. Algorytm POLQA stosuje się zwłaszcza przy HD Voice (użyciu szerokopasmowego kodeka mowy) dostępnego w Play i właśnie w…. T-Mobile. Pytanie tylko jaki procent terminali/użytkowników wykorzystuje HD Voice? Niewielki, ale nie przeszkodziło to do pokazania zalet HD Voice i uzyskania lepszego wskaźnika jakości w skali MOS. Tylko stosując analogię, jeżeli T-Mobile w obszarze połączeń głosowych pokazał HD Voice, to dlaczego zapomniał o technologii LTE przy Internecie?" - informuje Aleksandra Gieros- Brzezińska.
T-Mobile jest pewien swego
Badanie przeprowadzone na zlecenie spółki-matki są niejako sprawdzianem dla operatora, czy pieniądze na modernizację są wydawane skutecznie. T-Mobile wystawia się na spore nieprzyjemności, jeśli wyniki badań w oparciu o Memorandum o jakości usług nie będą podobne. Poza tym rzuca wyzwanie pozostałym operatorom, którzy z pewnością wkrótce będą chcieli przeprowadzić swoje badania.
„Koszty modernizacji sięgają już 2 miliardów, choć osiągnęła dopiero stan 75 - 77 procent. Już teraz przygotowujemy się do rozpoczęcia kolejnych projektów jakościowych, które pozwolą utrzymać, a nawet powiększać przewagę nad konkurencją” - powiedział Milan Zika, członek zarządu, dyrektor ds.Technologii i Innowacji T-Mobile Polska S.A.
W styczniu 2014 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej po miesięcznym okresie konsultacji środowiskowych przedstawił raport końcowy z prac nad określeniem wskaźników jakości, który powstał w ramach Memorandum na rzecz poprawy jakości usług telekomunikacyjnych. Podpisały go 44 podmioty na rynku telekomunikacyjnym w Polsce.
Tym samym określono wspólne wymagania co do wskaźników jakości usług telekomunikacyjnych i wykonywania ich pomiarów. Pierwsze informacje o jakości usług świadczonych przez dostawców usług świadczonych w sieciach stacjonarnych i ruchomych powinny być dostępne na stronach dostawców, a także zestawione na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej w drugim półroczu 2014 roku.