W okresie pandemii czytelnictwo wśród właścicieli mikro i małych firm wzrosło do 65 proc.
Tak wynika z raportu Polskiego Badania Czytelnictwa pt. „Właściciele mikro i małych firm w czasie koniunktury i recesji”. W poprzedniej fali badania, w czasie koniunktury 2018 r. regularne czytanie prasy deklarowało 54 proc. ankietowanych biznesmenów.
Od godziny do dwóch dziennie na czytanie prasy poświęcał wtedy co piąty przedsiębiorca. Teraz – badanie wśród 593 właścicieli firm przeprowadzono 25 marca – 3 kwietnia br. – w tej grupie jest już niemal jedna trzecia biznesmenów. Co 10. czyta od dwóch do trzech godzin, podobna jest grupa tych, którzy poświęcają na to jeszcze więcej czasu.
Największe czytelnictwo mają: „Gazeta Wyborcza” (27 proc. właścicieli mikrofirm i 26 proc. posiadaczy małych przedsiębiorstw), „Fakt” (19 proc. i 21 proc.) i „Dziennik Gazeta Prawna” (17 proc. i 19 proc.). Wśród właścicieli mikrofirm czwarte miejsce zajmuje „Rzeczpospolita” (13 proc.), a małych firm – „Super Express” (18 proc.).
Wśród bogatszych przedsiębiorców – zarabiających miesięcznie co najmniej 10 tys. zł. netto – poziom czytelnictwa jest wyższy. Dla trzech najpopularniejszych tytułów – „GW”, „Fakt” i „DGP” – wynosi od 25 proc. do 34 proc.
W okresie pandemii znacznie wzrósł odsetek mikro i małych przedsiębiorców kupujących płatne dostępy do artykułów prasowych. O ile w 2018 r. decydowało się na to 26 proc., o tyle teraz za treści prasowe płaci już 41 proc. Autorzy badania podkreślają, że ta zmiana „jest spójna ze wzrostem czasu konsumpcji prasy”, ponieważ „nawet jeśli spadła sprzedaż wydań drukowanych, to wzrosła sprzedaż wydań cyfrowych prasy, a w sumie czas czytania prasy też jest wyższy w okresie pandemii”.
Płatne dostępy do prasy mają niemal 10 proc. zasięgu wśród przedsiębiorców, którzy natknęli się w internecie na takie treści. Najczęściej kupowane dostępy spośród serwisów wydawców dzienników ogólnopolskich to Wyborcza.pl (9,7 proc.), Gazetaprawna.pl (9 proc.), Wyborcza.biz (8,7 proc.) i Dziennik.pl (8,1 proc.).
Właściciele mikro i małych firm docierają do informacji również przez media społecznościowe. Codzienne lub prawie codzienne czytanie prasy w ten sposób zadeklarowało 45 proc. badanych przedsiębiorców – to o 12 pkt proc. więcej niż w okresie koniunktury 2018 r.
Eksperci z PBC zwracają uwagę, że lektura prasy przez przedsiębiorców ma głównie wymiar tożsamościowy – tzn. fakt czytania i dobór tytułów świadczy o pozycji społecznej właścicieli firm.
„Bieżąca znajomość treści prasowych jest dla nich silnym elementem zachowania własnego wizerunku – czytamy w komentarzu do badania. – To dzięki czytaniu prasy mogą zachować odpowiedni poziom elokwencji i obycia, pokazując się w towarzystwie, jako osoby posiadające nie tylko specjalistyczną, wąską wiedzę na temat swojej branży, ale także znające aktualne trendy czy problemy na szeroko rozumianym rynku lub zagadnienia społeczne”.