UOKiK w decyzjach wydanych w ostatnich miesiącach konsekwentnie karze za wykonywanie połączeń bez zgody konsumentów. I to nie tylko podmioty zlecające akcje marketingowe, lecz także firmy je wykonujące.
Eksperci przyznają: to, co tak denerwowało wielu Polaków, ale zarazem okazywało się wyjątkowo skuteczną metodą sprzedaży, odchodzi do lamusa. Telemarketing bowiem oznacza dziś ogromne ryzyko narażenia się na gniew państwowych urzędników. W efekcie wielu przedsiębiorców zamiast zarabiać, musi płacić kary bądź walczyć latami w sądach o to, by ich uniknąć.
Powodem tej sytuacji jest restrykcyjna wykładnia art. 172 ust. 1 ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2460). Zgodnie z jego treścią: „Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę”.