statystyki

Telekomunikacja: Esemesowi oszuści trafili do sieci

autor: Barbara Sowa17.01.2017, 07:41; Aktualizacja: 17.01.2017, 07:46
kobieta-komputer

Tylko w ostatnim kwartale 2016 r. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło 30 skarg na usługi telekomunikacyjne o podwyższonej opłacieźródło: ShutterStock

Organizatorzy fałszywych konkursów wykorzystują serwisy społecznościowe i internetowe strony – farmy z loteriami.

Tylko w ostatnim kwartale 2016 r. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło 30 skarg na usługi telekomunikacyjne o podwyższonej opłacie. Z informacji DGP wynika, że urząd prowadzi 11 postępowań dotyczących niewłaściwego wykorzystania drogich SMS-ów. – To jeden z najważniejszych tematów, na które ostatnio skarżą się konsumenci – przyznaje Agnieszka Majchrzak z UOKiK.

Prawo dotyczące tej części telekomunikacyjnego biznesu i ochrony interesów konsumentów zaostrza się. Ale problemu to nie rozwiązuje, legalni gracze narzekają na dodatkowe obowiązki, a oszuści wymyślają kolejne sposoby na to, by ominąć zapisy. Głównie w internecie, bo tam usługi o podwyższonej płatności rozwijają się dziś najprężniej.

W styczniu UOKiK skierował cztery wystąpienia do największych operatorów w związku z możliwością nieprawidłowego wykorzystywania numeru 92548 w ramach wydarzenia reklamowanego hasłem: „Media Expert – Czyszczenie magazynów”. Organizator fałszywego wydarzenia na Facebooku kusił nagrodą w postaci zakupów bez limitu w dowolnym sklepie tej sieci. Warunkiem odebrania nagrody miało być wypełnienie formularza, za ten z kolei trzeba było zapłacić, wysyłając dwa SMS-y za ok. 60 zł. Ofiarami oszustów paść mogło nawet kilkuset internautów. Sieć nie miała z konkursem nic wspólnego. Kto był organizatorem? Nie wiadomo.

Loterię z wykorzystaniem SMS-ów premium dziś de facto może zorganizować każdy. Wystarczy fałszywe konto w serwisie społecznościowym albo tzw. landing page (strona reklamowa o krótkotrwałej żywotności). Oszuści coraz chętniej podszywają się pod popularne serwisy, tworząc strony sprawiające wrażenie wiarygodnych portali oferujących dostęp do filmów, organizujących konkursy lub zakup bonu do sklepu. Korzystają też z istniejących stron, które pełnią rolę internetowych „farm” konkursów esemesowych. Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda wiarygodnie – jest regulamin, logo, nazwa firmy świadczącej usługi – tylko zamiast nagrody dostaniemy horrendalnie wysoki rachunek.


Pozostało jeszcze 49% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (7)

  • Dziekujmy Firmom Telekomunikacyjnym(2017-01-17 08:40) Zgłoś naruszenie 131

    To one zakładają Konta OSZUSTOM do tej złodziejskiej działalności.... Wspólnie żerując na naiwnych

    Odpowiedz
  • sa(2017-01-17 22:16) Zgłoś naruszenie 31

    Po paru takich przekrętach ,powinni być ścigani przez organy RP i być ukarani ,bo jest to masowe wyłudzanie !!. Gdzie jest nasza Policja (cyber przestępstwa KGP) , prokuratura jakby skutecznie działa to siedzieli by za kratami i procederu nie byłoby.

    Odpowiedz
  • dron(2017-01-18 21:26) Zgłoś naruszenie 20

    Kto się dał nabrać że takie wielkie marki jak lotto czy media expert robią takie prymitywne akcje? trzeba być na serio na maxa naiwnym żeby w cos takiego uwierzyć

    Odpowiedz
  • Damian(2017-01-18 14:38) Zgłoś naruszenie 20

    Nie wiem jak bardzo trzeba być naiwnym żeby dać się nabrać, przecież to było tak grubymi nićmi szyte że aż niemożliwe. Jak na tak dużą firme jaką jest Media Expert, to mogliby się bardziej postarać.

    Odpowiedz
  • lebnitz(2017-01-20 00:09) Zgłoś naruszenie 20

    Sołtys zawinił a cygana powiesili...... W dobie cyfryzacji zdanie typu "Sieć nie miała z konkursem nic wspólnego. Kto był organizatorem? Nie wiadomo" budzi u mnie tzw "śmiech na sali"

    Odpowiedz
  • Gosc(2017-01-17 11:54) Zgłoś naruszenie 11

    Dlaczego im przepisy daja prawo do takich manipulacji trzeba to tepic i zabronic.

    Odpowiedz
  • monig(2017-01-17 19:38) Zgłoś naruszenie 11

    Media expert zawsze umieszcza info o konkursie na stronie www, czy oficjalnym fanpage, poza tym nie pamiętam zeby prosili o wysyłanie smsów premium. Szczęśliwie nie udąło mi sie nabrać, ale wierzę ze to nie takie trudne.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane