Na II kw. tego roku planowane jest udostępnienie dokumentu potwierdzającego status osoby niepełnosprawnej w aplikacji mObywatel.

Tak zapowiada Michał Gramatyka, wiceminister cyfryzacji, w odpowiedzi na interpelację nr 6 autorstwa posłanki Lewicy Pauliny Matysiak. Wskazuje w niej, że osoby niepełnosprawne z niecierpliwością czekają na wdrożenie elektronicznej legitymacji, która ułatwiłaby im codzienne funkcjonowanie. Przypomina, że zgodnie z informacjami, które wcześniej były udzielane przez Ministerstwo Cyfryzacji (MC), legitymacja – w ramach aplikacji mObywatel – miała być wprowadzona w I kw. 2023 r. Później termin wdrożenia nowej usługi został przesunięty na koniec ubiegłego roku. Posłanka zapytała więc, na jak zaawansowanym etapie znajdują się prace nad legitymacją w formie elektronicznej i kiedy będzie ona dostępna dla posiadaczy jej papierowej wersji.

Przypomina przy tym, że taki elektroniczny dokument jest bardzo przydatnym i wygodnym rozwiązaniem, np. podczas podróży transportem publicznym, ponieważ coraz więcej pasażerów kupuje bilety przez internet i okazuje je konduktorowi na ekranie telefonu. Natomiast obecnie jest tak, że gdy osoba niepełnosprawna chce potwierdzić swoje prawo do ulgi, czyli biletu w niższej cenie, musi sięgać po tradycyjny dokument, zamiast po prostu przełączyć aplikację w telefonie.

W swojej odpowiedzi wiceminister Gramatyka wyjaśnia, że proces wdrażania elektronicznej legitymacji wymaga ścisłej współpracy i zaangażowania w obszarze prawno-legislacyjnym i wytwórczym zarówno resortu cyfryzacji, jak i Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Podkreśla, że liczba użytkowników aplikacji mObywatel stale rośnie i MC zależy na tym, aby osoby niepełnosprawne mogły korzystać z niej w równym stopniu co inni. Jednocześnie Michał Gramatyka deklaruje, że do udostępnienia legitymacji w formie dokumentu mobilnego ma dojść w II kw. tego roku, a o postępach w jej implementacji resort będzie na bieżąco informował sejmową komisję cyfryzacji, innowacji i nowoczesnych technologii.

Zgodnie z przepisami ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 100 ze zm.) legitymacja jest dokumentem potwierdzającym posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności lub jej stopniu. Co do zasady jest wydawana na 5 lub 10 lat (choć nie dłużej niż na okres ważności orzeczenia). Na legitymacji znajdują się imię i nazwisko, numer PESEL osoby niepełnosprawnej i termin ważności. Symbol oraz stopień niepełnosprawności są zaś na niej umieszczane fakultatywnie, na wniosek osoby występującej o wydanie legitymacji. ©℗

234,4 tys. osób ma orzeczenie o niepełnosprawności według stanu na III kw. 2023 r.

3,276 mln osób ma orzeczenie zaliczające do lekkiego, umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności według stanu na III kw. 2023 r.