Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Gliwicach, który rozpatrywał skargę dotyczącą dodatku osłonowego. Prezydent miasta przyznał go w lutym tego roku, a w marcu wnioskujący o świadczenie zwrócił się do niego z kolejnym wnioskiem – o wszczęcie postępowania administracyjnego, bo jak wskazał, nie otrzymał decyzji w tej sprawie. W piśmie wysłanym do mężczyzny w kwietniu prezydent wyjaśnił, że zgodnie z przepisami ustawy z 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1 ze zm.) jego przyznanie nie wymaga wydania decyzji, organ przysyła jedynie wnioskodawcy informację na podany we wniosku adres poczty elektronicznej (a gdy nie został on wpisany, powiadamia o możliwości jej odebrania).
Mimo to mężczyzna postanowił złożyć skargę na podjętą przez prezydenta czynność. Zarzucił w niej naruszenie art. 39 kodeksu postępowania administracyjnego przez zaniechanie doręczenia decyzji o przyznaniu dodatku osłonowego. WSA w Gliwicach oddalił jego skargę, uznając, że nie była zasadna. Podkreślił, że w art. 2 ust. 11 ustawy wprost wskazano, że przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji. W dalszej części tego przepisu określono, że jest ona niezbędna w przypadku odmowy przyznania dodatku, uchylenia lub zmiany prawa do świadczenia oraz stwierdzania, że było nienależnie pobrane. W ocenie WSA przytoczone przepisy nie budzą wątpliwości. Forma załatwienia wniosku w formie decyzji administracyjnej została szczegółowo w nich uregulowana, a żadna z przewidzianych sytuacji nie nastąpiła w rozpatrywanej sprawie.
Sąd dodał, że spór między wnioskodawcą a prezydentem miasta dotyczy nie tylko formy przyznania dodatku osłonowego, lecz także sposobu przekazania informacji w tej kwestii. Skarżący domaga się bowiem respektowania przez organ art. 39 k.p.a. Jak wyjaśnia WSA, ustawa z 17 grudnia 2021 r. wprowadziła szczególne uregulowania dotyczące doręczenia informacji. Zgodnie z art. 2 ust. 2 jest ona wysyłana na adres e-mailowy, a jeśli nie został podany, to przy składaniu wniosku wójt, burmistrz lub prezydent miasta powiadamia o możliwości jej odebrania. To oznacza, że wspomniany przepis wyłącza stosowanie art. 39 k.p.a. W tym przypadku wnioskodawca w odpowiedniej rubryce formularza, zamiast adresu poczty elektronicznej, wpisał adnotację „nie dotyczy” i w związku z tym należało go poinformować o możliwości odebrania informacji. Wprawdzie z akt sprawy nie wynika, czy mężczyzna został o tym powiadomiony w momencie składania wniosku, ale w piśmie, które otrzymał w kwietniu br., taka informacja się znalazła. Dlatego można uznać, że organ ostatecznie wskazał skarżącemu, że informację o przyznaniu dodatku może odebrać bezpośrednio w urzędzie, co więcej pismo w tej sprawie zostało mu doręczone zgodnie z art. 39 k.p.a.©℗

orzecznictwo

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 26 sierpnia 2022 r., sygn. akt II SA/Gl 786/22 www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia