W czasie pandemii dochody budżetu gminy spadły, więc chcemy zracjonalizować wydatki i zmienić warunki przyznawania dotacji dla żłobków. Środki miałyby otrzymać tylko te podmioty, które są wpisane do rejestru żłobków prowadzonego przez wójta. Czy to prawidłowe rozwiązanie?
Proponowany pomysł jest obarczony wadą prawną. Ograniczenie prawa do dotacji ze względu na wpis do rejestru prowadzonego tylko przez danego wójta gminy stanowi naruszenie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech (dalej: u.o.d.).
Z art. 26 u.o.d. wynika, że prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu prawa przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Natomiast w art. 27 u.o.d. wskazano, że rejestr ten prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na umiejscowienie placówki. Procedura wpisu danego żłobka do rejestru prowadzonego przez danego wójta jest ściśle określona. Z ekonomicznego punktu widzenia gminy może mieć znaczenie, że dany żłobek jest wpisany do rejestru właśnie w tej konkretnej jednostce samorządu terytorialnego.
Pozostało
86%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama