Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął spór kompetencyjny między tymi organami i wskazał właśnie SKO jako organ właściwy w tej sprawie.
Przyczyną sporu była odmowa starosty w sprawie wydania mapy wektorowej wójtowi, który potrzebował jej do opracowania studium zagospodarowania przestrzennego swojej gminy.
Starosta odmówił, bo wójt chciał otrzymać tę mapę za darmo, a według starosty wydanie takiej mapy zgodnie z przepisami prawa geodezyjnego i kartograficznego (Dz.U. z 1989 r. nr 30, poz. 163 z późn. zm.) jest czynnością odpłatną. Włodarz powiatu pouczył wójta, że może złożyć zażalenie do wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego.
Inspektor uznał jednak, że nie może przyjąć zażalenia, ponieważ sprawa dotyczy kwestii płatności za czynność administracyjną, stanowiącej niepodatkowe należności budżetowe. Inspektor powołał się przy tym na przepisy ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
A z przepisów tych wynika, że SKO są organami odwoławczymi w sprawach z zakresu należności budżetów jednostek samorządu terytorialnego rozstrzyganych przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę albo marszałka województwa.
SKO nie zgodziło się z tym, uznając, że w sprawie nie chodzi o należności niepodatkowe, czyli o kwestię odpłatności lub jej braku za mapę, lecz o sam fakt odmowy.
NSA nie zgodził się z tą argumentacją. Uznał, że w tej sprawie zasadniczą kwestią – przyczyną odmowy wydania mapy – był brak uiszczenia zapłaty.
Fakt odmowy jest zatem kwestią wtórną w stosunku do odpłatności. Jeśli więc starosta jest organem administracji geodezyjnej i kartograficznej, to SKO jest właściwym organem odwoławczym od decyzji wydawanych przez starostę w przedmiocie odpłatności czy też braku odpłatności za udostępnienie mapy pochodzącej z zasobów kartograficznych.

Postanowienie z 26 września 2012 r., sygn. akt I OW 111/12.