Uchwały, czy zarządzenia powinny zostać starannie przygotowane, bo będą podlegały weryfikacji RIO. Dziś, prezentując wzory uchwał czy zarządzeń organu stanowiącego i wykonawczego gminy, podpowiadamy, jak to zrobić.
Burmistrza Miasta z dnia … Nr…..
w sprawie zmian w budżecie na 2020 r. i zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19
Działając na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), art. 222 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) w związku z art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 207 r. o zarządzaniu kryzysowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1398 z późn. zm.), zarządzam, co następuje.
W związku z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszeniu na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii dokonuje się podziału rezerwy celowej na realizacją zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego:
dział rozdział paragraf zmiana
Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy……
Zarządzenie niniejsze podlega ogłoszeniu i wchodzi w życie z dniem podpisania.
W oparciu o art. 222 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, zarząd jednostki
samorządu terytorialnego dokonuje podziału rezerw, o których mowa w ust. 1 i 2, w tym rezerw celowej na zarządzanie kryzysowe, o której mowa w ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Na mocy niniejszego zarządzenie następuje przeniesienie środków z działu 758 (Różne rozliczenia), rozdziału 75818 (Rezerwy ogólne i celowe), paragraf 4810) - do działu 754 (Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa), rozdziału 75421 (Zarządzanie kryzysowe) i paragraf 421 (Zakup materiałów i wyposażenia).
Środki zostały przesunięte z koniecznością zakupu dla pracowników urzędu miasta materiałów ochronnych, w postaci rękawiczek jednorazowych i maseczek ochronnych.
Uchwała Rady Gminy nr … z dnia ………………..
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), art. 15p ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1461) Rada gminy uchwala, co następuje.
Zwalnia się z podatku od
nieruchomości na terenie gminy tj. budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 z pón. zm.), tj. mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców.
Zwolnienie z
podatku obowiązuje tylko do końca 2020 roku i dotyczy mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców:
- których
płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19,
- którzy nie posiadali do dnia wejścia w życie niniejszej uchwały zaległości w podatku od nieruchomości, od środków transportowych, podatku rolnym i podatku leśnym.
1. Podmiot zainteresowany skorzystaniem ze zwolnienia składa stosowny wniosek do Urzędu gminy wraz z dokumentacją potwierdzającą pogorszenie płynności finansowej w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
2. Warunki szczegółowe związane z oceną okoliczności, o których mowa w ust. 1 zostaną dookreślone przez Wójta Gminy.
Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
Niniejsza uchwała wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia w dzienniku urzędowym i będzie obowiązywała do dnia 31 grudnia 2020 r.
Przewodniczący Rady Gminy
Wprowadzenie w życie rozwiązań objętych niniejszą uchwałą uzasadnione jest potrzebą pomocy lokalnym przedsiębiorcom, którzy zatrudnią wielu mieszkańców z terenu naszej gminy. Proponuję się wprowadzenie ww. uchwały z pominięciem 14 dniowego vacatio legis, bowiem jest to uzasadnione interesem zarówno przedsiębiorców jak i mieszkańców naszej gminy.
Uchwała Rady Miasta … z dnia ……………..
w sprawie przedłużenia terminu płatności podatku od nieruchomości
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), art. 15q ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1461), Rada Miejska uchwala, co następuje.
Przedłuża się termin płatności podatku od nieruchomości wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym status mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców - w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 z pón. zm.), którzy są płatnikami tego podatku na terenie Gminy……
Wyznacza się następujące terminy płatności podatku:
1) dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – płatność podatku w zakresie raty płatnej do 15 maja przedłuża się do dnia 30 września 2020 r.,
2) dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej – płatność podatku płatnego w ratach miesięcznych do dnia 15 maja 2020 r., do dnia 15 czerwca 2020 r. przedłuża się do dnia 30 września 2020 r.
1. Przedłużenie terminu płatności dotyczy wyłącznie tych przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
2. Podmiot zainteresowany skorzystaniem z ww. przedłużenia płatności podatku, składa wniosek do Urzędu gminy wraz z dokumentacją potwierdzającą pogorszenie płynności finansowej w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
3. Warunki szczegółowe związane z oceną okoliczności, o których mowa w ust. 1 zostaną dookreślone przez Wójta Gminy.
Niniejsza uchwała wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa…
Przewodniczący Rady Miasta
Podjęcie niniejszej uchwały wynika z potrzeby ograniczenia kosztów działalności przedsiębiorców, którzy wskutek COVID-19 nie mogli prowadzić działalności gospodarczej albo ich sytuacja uległa pogorszeniu. Przesłanką do podjęcia przedmiotowej uchwały jest art. 15q ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zgodnie z tą regulacją, rada gminy może przedłużyć, w drodze uchwały, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do dnia 30 września 2020 r. Skrócony okres wejścia w życie niniejszej uchwały ma uzasadnienie w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, z którego wynika, że w uzasadnionych przypadkach akty normatywne, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.