Najważniejsza rzecz w gminie? Transport publiczny

17.04.2019, 11:55; Aktualizacja: 17.04.2019, 12:31
W zasadzie najważniejsza w tym kontekście jest struktura gminy. W przypadku gmin miejskich, które z organizacją transportu miejskiego raczej problemów nie mają, bo jest to ich codzienna praktyka od lat, dodatkowe działania muszą się koncentrować na przekonywaniu mieszkańców do korzystania z niego, by zmniejszyć korki i przeciwdziałać zanieczyszczeniom powietrza.

W zasadzie najważniejsza w tym kontekście jest struktura gminy. W przypadku gmin miejskich, które z organizacją transportu miejskiego raczej problemów nie mają, bo jest to ich codzienna praktyka od lat, dodatkowe działania muszą się koncentrować na przekonywaniu mieszkańców do korzystania z niego, by zmniejszyć korki i przeciwdziałać zanieczyszczeniom powietrza.źródło: ShutterStock

Jak ważna jest komunikacja w gminie i regionie, nie trzeba przekonywać. Rządzący zrobili z niej nawet jeden z ważnych punktów kampanii wyborczej. Transport zbiorowy mógłby być rozwiązaniem i problemów z przemieszczaniem się mieszkańców, i z jakością powietrza.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (33)

  • kochane zdrowie.(2019-04-17 17:25) Zgłoś naruszenie 140

    Nie polecam jazdy rowerem wśród smogu samochodowego i hałasu.

    Odpowiedz
  • smog truje Ciebie.(2019-04-17 17:30) Zgłoś naruszenie 150

    wg. mediów, jak podawałby GUS , o ile w 2000 roku transport drogowy wyemitował 26,4 mln. ton CO2 , to w roku 2016 było to już 51,5 mln. ton.

    Odpowiedz
  • perpetuum mobile !(2019-04-17 17:51) Zgłoś naruszenie 160

    Najważniejszym filarem transportu publicznego, decydującym o możliwości podróżowania , o stanie zakorkowania miast, zakorkowania dróg , o smogu samochodowym i hałasie, oraz coraz większych białych plamach jest pozamiejski lokalny publiczny transport zbiorowy - niestety w naszym kraju został zniszczony ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, której przepisy plus wprowadzenie gimbusów szkolnych , spowodowały dawno znane "zjawisko przymusowego posiadania samochodu", - ta ustawa działa jak dobrze naoliwiony mechanizm, to nie jest głupia ustawa , to jest majstersztyk ustawowy , niestety bardzo szkodzący naszemu narodowi i bardzo krzywdzący nasz naród. Jak rozumiem projekt o nowelizacji ustawy o PTZ, Ministerstwo Infrastruktury proponuje zachowanie przepisów które doprowadziły do obecnej tragicznej sytuacji i to jest wielki problem.

    Odpowiedz
  • SKANDAL ? - HAŃBA ?(2019-04-17 18:34) Zgłoś naruszenie 130

    Jak rozumiem projekt Ministerstwa Infrastruktury, o nowelizacji ustawy o PTZ ud 126, to MI proponuje rozdanie za darmo biznesmenom praktycznie całego rynku rentownych pozamiejskich regionalnych drogowych przewozów autobusowych - natomiast linie deficytowe proponuje się utrzymywać za gotówkę przy pomocy środków publicznych , ponadto proponuje się utrzymanie tzw. "wolnoamerykanki" pod "płaszczykiem tzw. linii międzywojewódzkich" - NIC BARDZIEJ KIEPSKIEGO i SZKODLIWEGO, CHYBA NIE DAŁOBY SIĘ WYMYŚLIĆ , w moim rozumieniu idei "dobro wspólne" i takich propozycji. Przypomina się hasło "PRYWATYZACJA ZYSKÓW i USPOŁECZNIANIE KOSZTÓW" - a jak wiemy sprzedawać można nie tylko kartofle czy cebulę i koniecznie za gotówkę, ale w moim rozumieniu można "sprzedawać" także drogowe rentowne linie komunikacyjne np. w przetargach za cenę przewozów na liniach deficytowych, czyli ogłaszać przetargi Marszałka na przyznanie prawa wyłącznego na "dużych obszarach komunikacyjnych" , gdzie istotnymi warunkami zamówienia byłoby wykonanie co najmniej minimalnych ustawowych standardów dostępności osób do PTZ, a także zapewnienie dowozu dzieci do szkół , a ponadto także z możliwością dowolnego rozszerzenia usług przewozowych przez operatora i możliwością zawierania przez powiaty i gminy wiejskie dodatkowych połączeń uzupełniających.

    Odpowiedz
  • kochana europejskość.(2019-04-17 18:42) Zgłoś naruszenie 170

    Umowy powinny być zawierane na 10 lat z możliwością przedłużenia o 5 lat . Umowy krótsze to udostępnianie naszego rynku dla zużytych autobusów i busów "od merkel". Przecież nie chcemy truć się smogiem samochodowym , a chcemy podróżować jak obywatele w UE.

    Odpowiedz
  • prosto i skutecznie !(2019-04-17 18:46) Zgłoś naruszenie 150

    Transport zbiorowy w gminach wiejskich mogłaby uratować likwidacja gimbusów szkolnych i wykupienie biletów miesięcznych dla uczniów i opiekunów.

    Odpowiedz
  • pospólstwo się nie liczy ?(2019-04-17 18:54) Zgłoś naruszenie 150

    Jak wykazały kontrole Najwyższej Izby Kontroli , samorządy olewają ciążące na nich zadanie zapewnienia mieszkańcom publicznego transportu zbiorowego na cywilizowanym poziomie - chyba dlatego, że nie słychać aby jakiś samorząd mógłby ponieść jakiekolwiek konsekwencje, czyli kary finansowe z tego tytułu - niestety taką mamy ustawę o publicznym transporcie zbiorowym.

    Odpowiedz
  • DZIKI KRAJ ?(2019-04-17 20:08) Zgłoś naruszenie 140

    jak się wydaje , przy pomocy ustawy o PTZ , z Polski uczyniono chyba największe złomowisko zużytych aut z całego lepszego świata - a jak podają media , wg. badań Instytutu Rolnictwa i Rozwoju Wsi Polskiej Akademii Nauk w 2018 roku już do 26% sołectwo nie docierał żaden pociąg i autobus komunikacji publicznej.

    Odpowiedz
  • ściema , czy cooo ?(2019-04-18 05:28) Zgłoś naruszenie 110

    jak się wydaje, zobowiązanie PiS-u w ramach PIĄTKI KACZYŃSKIEGO, ZUPEŁNIE NIE PRZEKŁADA SIĘ NA PRZEPISY USTAWOWE , a proponowane projekty UD 126 (o ptz) i UD 491(o funduszu ) są chyba całkowicie sprzeczne z obietnicą Prezesa w tym zakresie - niestety taka przykrość.

    Odpowiedz
  • złomowisko (2019-04-18 05:36) Zgłoś naruszenie 110

    zarówno na wydziałach transportu wszystkich polskich uczelni, jak też na wszelkich międzynarodowych i krajowych kongresach czy konferencjach, powinno się prezentować naszą polską ustawę o publicznym transporcie zbiorowym , jako wręcz idealny sposób uczynienia z normalnego państwa , dużego rynku zbytu dla mocno wyeksploatowanych aut osobowych i busów - taki nasz "sukces" narodowy.

    Odpowiedz
  • Bez Auta.(2019-04-18 05:43) Zgłoś naruszenie 150

    Parobki z miasta nie mają czym dojeżdżać do pracy u rolników, a rolnicy narzekają na brak taniej siły roboczej.

    Odpowiedz
  • ZYSKOBIORCA.(2019-04-18 05:45) Zgłoś naruszenie 140

    nikt nie otworzy liczącego się zakładu pracy w miejscowości do której nie dociera pociąg czy autobus.

    Odpowiedz
  • polityczna umowa ?(2019-04-18 06:01) Zgłoś naruszenie 100

    Ta aktualna ustawa o PTZ jest dziełem PO+PSL , ale PiS też ma mocno umoczoną d. . . , bo rządzi już ponad 3 lata, ponoć ciągle usilnie projektują jej nowelizację, jednak wydaje się, że usiłują zapewnić tylko zachowanie dotychczasowych interesów biznesmenów i samorządów, a niestety lekceważąc 40 mln zwykłych Polaków - można odnieść wrażenie , że nawet PIĄTKA KACZYŃSKIEGO nie potrafi pokonać tego zaklętego kręgu interesów. Projektodawca (MI) ciągle proponuje przepisy nie dające żadnej nadziej na poprawę.

    Odpowiedz
  • zmienić projektanta ?(2019-04-18 06:07) Zgłoś naruszenie 160

    To trwające od 3 lat projektowanie ustawy o PTZ , chyba należałby uznać za grę na zwłokę i tworzenie faktów dokonanych - a niestety te fakty są bardzo trudno odwracalne, a takie jak utrata zdrowia, skrócone życie czy zgon są praktycznie nieodwracalne - dlatego państwo powinno wypłacać obywatelom odszkodowania z tego tytułu.

    Odpowiedz
  • trutka na szczury ?(2019-04-18 06:13) Zgłoś naruszenie 130

    ze spalenia 1kg benzyny powstaje 3 kg CO2 - dlatego chrońcie drzewa w miastach, bo tylko rośliny przerabiają CO2 na tlen - udusimy się jak będzie za mało tlenu w powietrzu - nie pozwalajmy na zbyt gęstą zabudowę.

    Odpowiedz
  • TVP MILCZY ? dlaczego ?(2019-04-18 06:26) Zgłoś naruszenie 150

    należałoby chyba uznać za skandal , czy aferę, ustawowe nieudostępnianie polskim organizatorom narzędzi dopuszczonych przez unijne przepisy, np. przez Rozp. (WE) nr. 1370/2007 - niestety tak działa nasza polska ustawa o publicznym transporcie zbiorowym - m.in. dlatego mamy białe plamy, zakorkowane miasta i autostrady, smog samochodowy i hałas, przymusowe posiadanie samochodu itd. Niestety Ministerstwo Infrastruktury proponuje utrzymanie tych szkodliwych naszemu narodowi przepisów, jak rozumiem projekt UD126. NIESTETY PRZEMILCZA TE TEMATY USTAWOWE TAKŻE NASZA NARODOWA TVP.

    Odpowiedz
  • pic na wodę fotomontarz ?(2019-04-18 06:44) Zgłoś naruszenie 90

    W pozamiejskim drogowym PTZ konieczna jest prawdziwa pozytywna rewolucja ustawowa, a wydaje się że niestety Ministerstwo Infrastruktury tak naprawdę, wszelkimi siłami chciałoby zachować w swojej istocie istniejące tragicznie kiepskie przepisy, wykonując praktycznie tylko nic nie znaczący tzw. "zamęt".

    Odpowiedz
  • ZGON PAKIETÓW ?(2019-04-18 06:47) Zgłoś naruszenie 140

    a co ze słynnymi pakietami, o pani ? - Ponoć ich twórca zakazałby ich stosowania ?

    Odpowiedz
  • ZYSKOBIORCY RZĄDZĄ ?(2019-04-18 07:04) Zgłoś naruszenie 130

    chcieliby zakazać stosowania łączenia linii w pakiety , np. linii rentownej z deficytową, gdyż takie pakiety mogłoby przeszkadzać biznesmenom w zawieraniu jak najkorzystniejszych dla nich , a nie koniecznie dla wszystkich obywateli, umów z samorządami - w potocznym rozumieniu taki przepis mógłby działać na szkodę interesu społecznego.

    Odpowiedz
  • "wolnoamerykanka " jest piękna ?(2019-04-18 07:12) Zgłoś naruszenie 120

    tzw. "busiarska wolnoamerykanka" nadal działałaby , tym razem pod płaszczykiem "przewozy międzywojewódzkie" , czyli z przekroczeniem granicy województwa , nie widać większych problemów z przekształceniem obecnych linii na linie z przekroczeniem granicy województwa.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane