statystyki

Przetarg na patriotyzm: Koreański Hyundai czy polska PESA?

autor: Patryk Słowik16.02.2019, 10:30; Aktualizacja: 16.02.2019, 10:49
Czy polski rząd i samorządy powinny kupować produkty polskich firm? A co w sytuacji, gdy są one znacznie droższe od zagranicznych?

Czy polski rząd i samorządy powinny kupować produkty polskich firm? A co w sytuacji, gdy są one znacznie droższe od zagranicznych?źródło: ShutterStock

Czy polski rząd i samorządy powinny kupować produkty polskich firm? A co w sytuacji, gdy są one znacznie droższe od zagranicznych?

D o niedawna takie pytania zadawali sobie głównie uczestnicy konferencji oraz roboczych spotkań organizowanych w ministerialnych gabinetach. Za sprawą jednego przetargu o sprawie zaczęli dyskutować Polacy.

W ubiegłym tygodniu Tramwaje Warszawskie – w praktyce stołeczny samorząd – podjęły decyzję, że 213 tramwajów dla miasta dostarczy koreański Hyundai Rotem. W przetargu poległa bydgoska PESA. Różnica między oferta mi obu firm w praktyce wynosiła ponad 0,5 mld zł (łącznie miliard złotych, ale wynikało to z tego, że oferta Koreańczyków nie obejmowała VAT, który zamawiający będzie musiał odprowadzić). Zwycięska oferta opiewa na kwotę 1,826 mld zł netto. A więc różnica w cenie, jak na skalę zamówienia, znaczna.

W warszawskim samorządzie zapanowała radość, że udało się rozstrzygnąć przetarg. Szybko okazało się, że to zadowolenie przedwczesne. Po ujawnieniu rezultatów politycy PiS, dziennikarze prorządowych mediów i niektórzy eksperci przystąpili do ataku. Powód? Wybrano koreańskiego Hyundaia, a nie polską PESĘ. Tym samym po raz kolejny – ich zdaniem – okazano serwilizm wobec zagranicznych korporacji.

Apel w obronie interesów PESY wystosował do prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz. W liście otwartym prosi o „podjęcie decyzji z korzyścią dla polskiego przemysłu” oraz zaznacza, że wybór stolicy przyjął z zaskoczeniem. „Nie podzielam pańskiej radości. Uważam, że wobec udziału w przetargu bydgoskich zakładów PESA takie jego rozstrzygnięcie należy uznać za co najmniej wątpliwe” – napisał.

Procedura przetargowa nie jest jeszcze zakończona. PESA może zaskarżyć wybór dokonany przez Tramwaje Warszawskie, a ostateczną decyzję, czy zacząć całą sprawę od nowa, podjąć może sąd.


Pozostało 87% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ

Polecane

Reklama

Komentarze (30)

  • Antypolska Wawka(2019-02-16 15:08) Zgłoś naruszenie 2123

    W Wawce chyba brzydzą się Polskości

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • patriota(2019-02-16 13:37) Zgłoś naruszenie 1816

    Beznadziejna jakość wyrobów Pesy, ogromna awaryjność oraz nieterminowość z której Pesa jest od dawna znana dają niestety jednoznaczna odpowiedź. Mieszanie do tego patriotyzmu to tani chwyt, na który nikt myślący nie powinien dawać się nabierać.

    Odpowiedz
  • szybak(2019-02-16 13:07) Zgłoś naruszenie 1814

    Od wspierania rodzimego przemysłu jest rząd, a nie miejski samorząd. Czy rząd zrekompensowałby jakoś Warszawie stracone pieniądze?.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • chłop(2019-02-16 11:39) Zgłoś naruszenie 1614

    W przypadku produkcji zbrojeniowej, czasami warto trochę przepłacić polskiej zbrojeniówce. W przypadku tramwajów ,chyba nie. Poza tym PESA w dalszym ciągu ma problemy i z jakością i z terminowością.

    Pokaż odpowiedzi (4)Odpowiedz
  • Gosc(2019-02-16 12:43) Zgłoś naruszenie 1410

    Lepiej jak ludzie maja prace nie trzeba placic zasilku,jak sa troche drozsze to sie oplaca.Z czasem na pewno wyjda na swoje.

    Odpowiedz
  • Gerald (2019-02-16 17:31) Zgłoś naruszenie 1210

    Te pieniądze powinny zostać w Polsce. Jak inaczej w kraju ma się rozwijać przemysł, know-how?

    Odpowiedz
  • qwerty76(2019-02-16 17:51) Zgłoś naruszenie 108

    Pytanie co lepsze – polski nowy Polonez, czy niemiecki używany Volkswagen. Polacy już wybrali w latach 90-tych XXw. – zawsze lepszy jest produkt zachodni (dlatego Polonez upadł).

    Odpowiedz
  • Sceptyk(2019-02-16 19:38) Zgłoś naruszenie 107

    W caìej Korei Płd.nie ma ani jednej linii tramwajowej.Tramwaje dla Warszawy będą pierwszymi które wyprodukują Koreańczycy.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • j.(2019-02-16 17:45) Zgłoś naruszenie 99

    Albo Pan Wojewoda nie ma w ogóle pojęcia o przetargach, albo chce, żeby po Trzaskowskiego przyszło o 6.00 rano CBA...

    Odpowiedz
  • Sceptyk(2019-02-16 19:42) Zgłoś naruszenie 85

    Są komentujący,którzy mowią o złej jakości tramwajów PESY,to nieprawda. Zapytajcie tych którzy pracują w MZK,w Szczecinie chwalą.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Smerfik(2019-02-16 12:57) Zgłoś naruszenie 79

    PiS zdemaskował ukrytą opcję pro-Koreańską?

    Odpowiedz
  • analityk(2019-02-16 21:16) Zgłoś naruszenie 77

    Jak można porównywać firmę PESA z firmą Hyundai ? Tym bardziej, że oferta koreańskiej była dużo tańsza. To tak jak można porównywać można było firmę dawne FSO z firmą FORD.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • W-wka nie kuma(2019-02-17 15:30) Zgłoś naruszenie 75

    POstkomuna jest z założenia antypolska. Ta ideologia pod przykrywką globalizacji chce zniewolić świat jak przewidywali Orwell - "Rok 1984" czy Huxley "Nowy Wspaniały Świat"- już w latach 30-tych XXw wiedział co szykują czerwono-marksiści. Czerwona Oligarchia Sorosy wyłazi ze skóry i płaci (np. F..,Batorego, Agora itp.) by w Polsce był chaos.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • raf(2019-02-16 22:51) Zgłoś naruszenie 63

    Po co nam przemysł w Polsce, skoro Niemcy czy Koreańczycy mają? Rafauek i wszystko jasne...

    Odpowiedz
  • Sceptyk(2019-02-16 19:35) Zgłoś naruszenie 31

    Warto przypomnieć,że prezydent Warszawy powiedział,że liczy na wsparcie rządu RP Rząd nie ma swich pieniędzy,ma pieniądze z podatków.Podatki płacą przedsiębiorstwa i obywatele. To są nasze pieniądze ,nie rządu.Rzad takie wsparcie dla samorządu musi mieć zaplanowane w budżecie. Od wyprodukowanych tramwajów,wagonów i inn. PESA płaci podatki do budżetu RP.Robtnicy PESY. zarobione pieniądze wydają na zakupy od których odprowadzają VAT. BUY POLISH

    Odpowiedz
  • Alek(2019-02-18 08:44) Zgłoś naruszenie 13

    Dziwne ze artykul nic nie wspomina nt. zmienianych warunkow przetargu - wlasnie po to zeby mogl z oferta wejsc Hyundai. A firma ta nie wyprodukowała jeszcze ani jednego tramwaju, jak rowniez nie jest z UE.

    Odpowiedz
  • Dla PLATWORMY POLSKOŚĆ TO NIENORMALNOŚĆ.(2019-02-23 04:57) Zgłoś naruszenie 00

    GRZEGORZ

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane