statystyki

Przetarg na patriotyzm: Koreański Hyundai czy polska PESA?

autor: Patryk Słowik16.02.2019, 10:30; Aktualizacja: 16.02.2019, 10:49
Czy polski rząd i samorządy powinny kupować produkty polskich firm? A co w sytuacji, gdy są one znacznie droższe od zagranicznych?

Czy polski rząd i samorządy powinny kupować produkty polskich firm? A co w sytuacji, gdy są one znacznie droższe od zagranicznych?źródło: ShutterStock

Czy polski rząd i samorządy powinny kupować produkty polskich firm? A co w sytuacji, gdy są one znacznie droższe od zagranicznych?

D o niedawna takie pytania zadawali sobie głównie uczestnicy konferencji oraz roboczych spotkań organizowanych w ministerialnych gabinetach. Za sprawą jednego przetargu o sprawie zaczęli dyskutować Polacy.

W ubiegłym tygodniu Tramwaje Warszawskie – w praktyce stołeczny samorząd – podjęły decyzję, że 213 tramwajów dla miasta dostarczy koreański Hyundai Rotem. W przetargu poległa bydgoska PESA. Różnica między oferta mi obu firm w praktyce wynosiła ponad 0,5 mld zł (łącznie miliard złotych, ale wynikało to z tego, że oferta Koreańczyków nie obejmowała VAT, który zamawiający będzie musiał odprowadzić). Zwycięska oferta opiewa na kwotę 1,826 mld zł netto. A więc różnica w cenie, jak na skalę zamówienia, znaczna.

W warszawskim samorządzie zapanowała radość, że udało się rozstrzygnąć przetarg. Szybko okazało się, że to zadowolenie przedwczesne. Po ujawnieniu rezultatów politycy PiS, dziennikarze prorządowych mediów i niektórzy eksperci przystąpili do ataku. Powód? Wybrano koreańskiego Hyundaia, a nie polską PESĘ. Tym samym po raz kolejny – ich zdaniem – okazano serwilizm wobec zagranicznych korporacji.

Apel w obronie interesów PESY wystosował do prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz. W liście otwartym prosi o „podjęcie decyzji z korzyścią dla polskiego przemysłu” oraz zaznacza, że wybór stolicy przyjął z zaskoczeniem. „Nie podzielam pańskiej radości. Uważam, że wobec udziału w przetargu bydgoskich zakładów PESA takie jego rozstrzygnięcie należy uznać za co najmniej wątpliwe” – napisał.

Procedura przetargowa nie jest jeszcze zakończona. PESA może zaskarżyć wybór dokonany przez Tramwaje Warszawskie, a ostateczną decyzję, czy zacząć całą sprawę od nowa, podjąć może sąd.


Pozostało jeszcze 87% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny

Polecane

Reklama

Komentarze (30)

  • Antypolska Wawka(2019-02-16 15:08) Zgłoś naruszenie 2023

    W Wawce chyba brzydzą się Polskości

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • patriota(2019-02-16 13:37) Zgłoś naruszenie 1816

    Beznadziejna jakość wyrobów Pesy, ogromna awaryjność oraz nieterminowość z której Pesa jest od dawna znana dają niestety jednoznaczna odpowiedź. Mieszanie do tego patriotyzmu to tani chwyt, na który nikt myślący nie powinien dawać się nabierać.

    Odpowiedz
  • szybak(2019-02-16 13:07) Zgłoś naruszenie 1814

    Od wspierania rodzimego przemysłu jest rząd, a nie miejski samorząd. Czy rząd zrekompensowałby jakoś Warszawie stracone pieniądze?.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • chłop(2019-02-16 11:39) Zgłoś naruszenie 1614

    W przypadku produkcji zbrojeniowej, czasami warto trochę przepłacić polskiej zbrojeniówce. W przypadku tramwajów ,chyba nie. Poza tym PESA w dalszym ciągu ma problemy i z jakością i z terminowością.

    Pokaż odpowiedzi (4)Odpowiedz
  • Gosc(2019-02-16 12:43) Zgłoś naruszenie 1410

    Lepiej jak ludzie maja prace nie trzeba placic zasilku,jak sa troche drozsze to sie oplaca.Z czasem na pewno wyjda na swoje.

    Odpowiedz
  • Gerald (2019-02-16 17:31) Zgłoś naruszenie 1210

    Te pieniądze powinny zostać w Polsce. Jak inaczej w kraju ma się rozwijać przemysł, know-how?

    Odpowiedz
  • qwerty76(2019-02-16 17:51) Zgłoś naruszenie 108

    Pytanie co lepsze – polski nowy Polonez, czy niemiecki używany Volkswagen. Polacy już wybrali w latach 90-tych XXw. – zawsze lepszy jest produkt zachodni (dlatego Polonez upadł).

    Odpowiedz
  • Sceptyk(2019-02-16 19:38) Zgłoś naruszenie 107

    W caìej Korei Płd.nie ma ani jednej linii tramwajowej.Tramwaje dla Warszawy będą pierwszymi które wyprodukują Koreańczycy.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • j.(2019-02-16 17:45) Zgłoś naruszenie 99

    Albo Pan Wojewoda nie ma w ogóle pojęcia o przetargach, albo chce, żeby po Trzaskowskiego przyszło o 6.00 rano CBA...

    Odpowiedz
  • Sceptyk(2019-02-16 19:42) Zgłoś naruszenie 85

    Są komentujący,którzy mowią o złej jakości tramwajów PESY,to nieprawda. Zapytajcie tych którzy pracują w MZK,w Szczecinie chwalą.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Smerfik(2019-02-16 12:57) Zgłoś naruszenie 79

    PiS zdemaskował ukrytą opcję pro-Koreańską?

    Odpowiedz
  • analityk(2019-02-16 21:16) Zgłoś naruszenie 77

    Jak można porównywać firmę PESA z firmą Hyundai ? Tym bardziej, że oferta koreańskiej była dużo tańsza. To tak jak można porównywać można było firmę dawne FSO z firmą FORD.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • W-wka nie kuma(2019-02-17 15:30) Zgłoś naruszenie 75

    POstkomuna jest z założenia antypolska. Ta ideologia pod przykrywką globalizacji chce zniewolić świat jak przewidywali Orwell - "Rok 1984" czy Huxley "Nowy Wspaniały Świat"- już w latach 30-tych XXw wiedział co szykują czerwono-marksiści. Czerwona Oligarchia Sorosy wyłazi ze skóry i płaci (np. F..,Batorego, Agora itp.) by w Polsce był chaos.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • raf(2019-02-16 22:51) Zgłoś naruszenie 63

    Po co nam przemysł w Polsce, skoro Niemcy czy Koreańczycy mają? Rafauek i wszystko jasne...

    Odpowiedz
  • Sceptyk(2019-02-16 19:35) Zgłoś naruszenie 31

    Warto przypomnieć,że prezydent Warszawy powiedział,że liczy na wsparcie rządu RP Rząd nie ma swich pieniędzy,ma pieniądze z podatków.Podatki płacą przedsiębiorstwa i obywatele. To są nasze pieniądze ,nie rządu.Rzad takie wsparcie dla samorządu musi mieć zaplanowane w budżecie. Od wyprodukowanych tramwajów,wagonów i inn. PESA płaci podatki do budżetu RP.Robtnicy PESY. zarobione pieniądze wydają na zakupy od których odprowadzają VAT. BUY POLISH

    Odpowiedz
  • Alek(2019-02-18 08:44) Zgłoś naruszenie 13

    Dziwne ze artykul nic nie wspomina nt. zmienianych warunkow przetargu - wlasnie po to zeby mogl z oferta wejsc Hyundai. A firma ta nie wyprodukowała jeszcze ani jednego tramwaju, jak rowniez nie jest z UE.

    Odpowiedz
  • Dla PLATWORMY POLSKOŚĆ TO NIENORMALNOŚĆ.(2019-02-23 04:57) Zgłoś naruszenie 00

    GRZEGORZ

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane