Przedsiębiorca otrzymał zawiadomienie, że na czas wojny będzie miał zajęte wszystkie hale dużej hurtowni spożywczej, którą dysponuje. Czy gmina może czasowo pozbawiać mieszkańców nieruchomości na potrzeby wojska?
Przedsiębiorca otrzymał zawiadomienie, że na czas wojny będzie miał zajęte wszystkie hale dużej hurtowni spożywczej, którą dysponuje. Czy gmina może czasowo pozbawiać mieszkańców nieruchomości na potrzeby wojska?
Tak. Zgodnie z art. 208 ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obronnym Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1459 ze zm.) na urzędy i instytucje państwowe oraz przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne może być nałożony obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony państwa.
Świadczenia rzeczowe mogą być wykonywane na rzecz Sił Zbrojnych, jednostek organizacyjnych stanowiących bazy formowania specjalnie tworzonych jednostek zmilitaryzowanych czy jednostek organizacyjnych obrony cywilnej i innych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na potrzeby obrony państwa. Przy czym obowiązek ten może być nałożony jedynie w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, a przedmioty świadczeń rzeczowych podlegają zwrotowi po ustaniu potrzeby ich używania.
Z art. 121 ust. 1 ww. ustawy wynika, że obowiązek świadczeń rzeczowych nakłada w drodze decyzji wójt lub burmistrz (prezydent miasta) na podstawie doraźnie zgłoszonych wniosków przez organy i kierowników uprawnionych jednostek organizacyjnych, a także dowódców jednostek wojskowych, a decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności w terminie w niej określonym. Co istotne i raczej niespotykane w praktyce normalnego funkcjonowania władz publicznych, wójt, burmistrz (prezydent miasta) w szczególnych sytuacjach, co w czasie mobilizacji czy wojny należy uznać za regułę, może nakładać obowiązek świadczeń rzeczowych również w drodze obwieszczeń lub w inny sposób.
Jeśli na danym obszarze znajduje się kilka nieruchomości, które mogą spełniać określone funkcje, zadaniem organu jest przeprowadzenie dokładnej analizy, która pozwoli z jednej strony ocenić je z punktu widzenia spełnienia wymagań określonych we wniosku, a jednocześnie rozważyć stopień obciążenia nałożonym obowiązkiem pozostałych właścicieli nieruchomości (zob. wyr. WSA w Bydgoszczy z 19 maja 2009 r., sygn. akt II SA/Bd 235/09). W art. 208 ust. 4 ustawy wymieniono wyłączenia przedmiotowe świadczeń rzeczowych, przepis łagodzi rygor świadczeń rzeczowych wyłączając z nich: biblioteki, muzea, archiwa, kościoły, domy dziecka, parki narodowe i rezerwaty. Od decyzji organu I instancji przysługuje odwołanie do wojewody.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama