Gdy temperatura nieco spada, przypominamy sobie o obowiązkach pracodawcy związanych z okresem zimowym. Jak ciepło powinno być w pomieszczeniach? Jak usprawiedliwiać spóźnienia w okresie zimowym? Oto najważniejsze informacje.

Jaka powinna być temperatura w biurze, a jaka na zewnątrz w okresie zimowym?

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, czyli uwzględniającą metody pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonywania. Nie powinna być ona niższa niż 14 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.

Ważne

W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C.

Ponadto, pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz. Klimatyzacja lub wentylacja nie mogą powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy.

Warto pamiętać, iż stanowiska pracy znajdujące się na zewnątrz pomieszczeń powinny być tak usytuowane i zorganizowane, aby pracownicy byli chronieni przed zagrożeniami związanymi m.in. z niską temperaturą czy opadami. Przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych pomieszczeniach pracodawca powinien co do zasady zapewnić pracownikom w pobliżu miejsc pracy pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży. Pomieszczenia te powinny być zaopatrzone w urządzenia do podgrzewania posiłków. Temperatura w takim pomieszczeniu – zgodnie z przepisami – wynosi co najmniej 16 °C. Pamiętajmy, iż przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C pracodawca zapewnia gorące napoje.

Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie przestrzega przepisów BHP?

W takich sytuacjach z pomocą przychodzi art. 210 Kodeksu pracy: „W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego”.

Pracownikowi przysługuje w takim przypadku prawo do wynagrodzenia. W praktyce warto wcześniej zasygnalizować pracodawcy problemy związane ze zbyt niską temperaturą. Może się bowiem zdarzyć, że przełożony nie jest ich świadomy.

Ważne

Pracodawcy, którzy nie przestrzegają przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, narażają się grzywny do 30 000 zł. Ponadto, pracownik o nieprawidłowościach może powiadomić Państwową Inspekcję Pracy.

Jak usprawiedliwiać spóźnienia do pracy w sezonie zimowym?

Zdarza się, iż z powodu mrozu, silnego wiatru czy zamieci śnieżnej pracownik nie jest w stanie dotrzeć do firmy na czas. Wówczas pomocne może okazać się zastosowanie zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej. Ten typ zwolnienia w Kodeksie pacy obowiązuje od 26 kwietnia 2023 r.. Pracownik może go wykorzystać z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa jego natychmiastowa obecność. W ciągu roku zwolnienie przysługuje w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, o sposobie wykorzystania zwolnienia decyduje pracownik w pierwszym wniosku złożonym w danym roku kalendarzowym. W okresie zwolnienia pracownik zachowuje prawo do 50% wynagrodzenia. Co istotne, nowy typ zwolnienia nie wpływa na możliwości korzystania z urlopu na żądanie. Pamiętajmy jednak, iż urlop na żądanie nie jest z reguły udzielany w godzinach, a w pełnych dniach pracy.