Pracodawcy, mimo wysokiego bezrobocia, borykają się z problemem niedoboru talentów. - Wbrew oczekiwaniom niektórych, wysoka stopa bezrobocia nie spowodowała nadwyżki kadr. Wręcz przeciwnie, kadra kierownicza narzeka na brak talentów, które mogłyby zająć stanowiska kluczowe dla działalności firm. Gdy rywalizuje się o największe talenty, elastyczność warunków pracy może stać się czynnikiem decydującym: jeden na trzech pracowników twierdzi, że możliwość elastycznego scalenia życia zawodowego i prywatnego jest najważniejszym kryterium przy wyborze zawodu – piszą autorzy raportu Deloitte „Trendy HR”.

Zdaniem ManpowerGroup aż 36 proc. zatrudniających na całym świecie doświadcza trudności przy obsadzaniu stanowisk. Największe kłopoty są ze znalezieniem pracowników fizycznych, ale także inżynierów oraz techników. Problem ten w dużej mierze dotyczy również Polski. Spośród 751 pracodawców, którzy wzięli udział we wspomnianym badaniu, 32 proc. przyznało, że ma trudności z obsadzaniem stanowisk.

W Polsce najtrudniejszą do obsadzenia grupą zawodową są wykwalifikowani pracownicy fizyczni. Wyniki poszczególnych edycji prowadzonego w naszym kraju od siedmiu lat badania wskazują na stały i istotny problem pracodawców z pozyskiwaniem kandydatów na tego typu stanowiska. Ta grupa zawodowa tylko raz nie znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia zawodów objętych niedoborem talentów. Pracodawcom brakuje przede wszystkim: spawaczy, ślusarzy, tokarzy, szwaczek, operatorów wózków widłowych, mechaników, elektromonterów.

Powodów takiej sytuacji można upatrywać w niedopasowaniu pracowników do miejsc pracy. Z badania Work Monitor wynika, że niemal co drugi zatrudniony (42 proc.) uważa, że jest niedopasowany do zajmowanej w firmie pozycji. Większość niedopasowanych uważa, że wykonuje pracę poniżej swoich możliwości.

Wynika to z tego, że umiejętności pracowników nie przystają do nowoczesnego rynku pracy. Pracodawcy coraz częściej szukają samodzielnych pracowników, którzy będą w stanie wykonywać najróżniejsze zadania.

Jak wynika z analizy ogłoszeń umieszczanych na Pracuj.pl, najpopularniejsze wymagania pracodawców to dzisiaj:

• wykształcenie wyższe,
• znajomość języka angielskiego,
• dobra organizacja pracy,
• umiejętność obsługi programów MS Office,
• znajomość specyfiki danej branży.

Jak wynika z analizy pracuj.pl coraz częściej jednak w ogłoszeniach pojawiają się także bardzo dokładne wymagania odnośnie znajomości konkretnych programów czy narzędzi – i to nie tylko w branży IT. Nie bez znaczenia są dla pracodawców także umiejętności miękkie, takie jak łatwe budowanie relacji, komunikatywność czy zarządzanie zespołem. Z kolei znajomość narzędzi analitycznych, programów komputerowych do zarządzania treścią i programów graficznych to wymagania, z którymi muszą się zmierzyć osoby po studiach humanistycznych pracujące w takich branżach jak PR, marketing czy HR - analizuje pracuj.pl

Czego wymagają od nich pracodawcy?
• znajomość zagadnień SEM i SEO (od marketerów)
• umiejętność pracy z narzędziami analitycznymi takimi jak Google Analitycs (specjaliści ds. PR, marketerzy)
• narzędzia do wysyłki kampanii e-mail marketingowych, znajomość obsługi platform CMS (marketerzy)
• umiejętność obsługi programów graficznych np. Photoshop, Corel, Indesign, Illustrator (specjaliści ds. social media)