Jedną z najtrudniejszych kwestii, jakie pojawiają się na rozmowie o pracę, jest pytanie o zarobki. Co odpowiedzieć, gdy rekruter lub przyszły szef poprosi Cię o wypowiedź w tej sprawie? Jak negocjować wysokość wynagrodzenia na rozmowie kwalifikacyjnej? Przekonajmy się!

Zapoznaj się z ogłoszeniem o pracę i odnoś do oferowanych stawek

Pracodawcy z reguły mają pewien budżet i założenia finansowe, ile pieniędzy mogą przeznaczyć na zatrudnienie nowego pracownika. Jeśli tak jest, w ogłoszeniu bez trudu znajdziesz oferowaną stawkę godzinową lub miesięczną oraz szczegółowy zakres obowiązków. Podczas rozmowy zawsze odnoś się do wartości podanych w ogłoszeniu. Nawet jeśli uważasz, że stawka jest niska, rozpocznij swoją wypowiedź właśnie od niej. Dopytaj, jaki jest zakres zadań na stanowisku, o które się ubiegasz, może się bowiem okazać, że niska stawka wynika z tego, że obowiązków jest niewiele i nie są to zadania wymagające specjalistycznej wiedzy czy umiejętności.

Wyrażaj swoją opinię

Rozmawiając o zarobkach, zawsze mów otwarcie, co sądzisz na temat oferowanych stawek. Pamiętaj jednak o tym, by w swoich wypowiedziach zachować grzeczność i obiektywizm. Daj sobie czas na spokojną analizę oferowanych warunków zatrudnienia.

Zachowaj asertywną postawę

Od początku rozmowy kwalifikacyjnej postaw na otwartość i mów wprost, jeśli nie odpowiadają Ci warunki, oferowane przez pracodawcę. Kulturalnie odmów współpracy, jeśli widzisz, że nie masz pola do negocjacji, a proponowane stawki są znacznie niższe niż Twoje oczekiwania finansowe. A może nie wiesz, jaka powinna być mediana zarobków na proponowanym stanowisku i szukasz rzetelnej wiedzy na temat aktualnych wynagrodzeń w Twoim regionie? Sprawdź ogłoszenia na portalach typu Pracuj.pl i porównaj stawki, by mieć punkt wyjścia do negocjacji.

Wykazując postawę asertywną podczas rozmowy o pracę, zyskujesz zainteresowanie i szacunek swojego rozmówcy. Rekruter bowiem widzi, że jesteś osobą zdecydowaną, która wie, czego chce od życia i potrafi wyrazić swoje zdanie. Takie cechy są bardzo przydatne zwłaszcza na odpowiedzialnych, samodzielnych stanowiskach. Sztuka mówienia: nie stanowi ważną umiejętność interpersonalną i ułatwia efektywne porozumiewanie się z każdym, bez względu na to, czy jest to przyszły szef, czy klient.