Aby skorzystać z dopłat do pensji, właściciel zakładu powinien potwierdzić spełnienie ustawowych warunków, takich jak spadek obrotów czy niezaleganie z daninami publicznymi.
Aby otrzymać wsparcie firma musi skompletować odpowiednią dokumentację i wypełnić wniosek. Dokładne wymagania co do tego, jakie formalności powinny być dopełnione, określa ustawa antykryzysowa. Szczegółowe kwestie wraz z wzorem wniosku, umowy i wykazu pracowników objętych świadczeniami będą zawarte w przepisach wykonawczych, nad którymi pracuje resort pracy.
Firmy, które zastosują rozwiązania antykryzysowe z ustawy, tj. wprowadzą przestój ekonomiczny w zakładzie pracy, bądź obniżą wymiar czasu pracy, składają podanie o wypłatę świadczeń rekompensujących zmniejszenie wynagrodzeń. Kierują go do marszałka województwa (wojewódzkiego urzędu pracy) właściwego ze względu na siedzibę zakładu.
Do wniosku o przyznanie świadczeń należy załączyć dokumenty i oświadczenia przedsiębiorcy, niezbędne do zawarcia umowy. Część z tych oświadczeń będzie zawarta w treści wniosku i nie trzeba będzie przygotowywać ich oddzielnie. Przedsiębiorca składa je pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
We wniosku firma powinna wskazać m.in., jakie jest jej zapotrzebowanie na środki z FGŚP, które przeznaczy na wypłaty dla pracowników. Należy je wskazać odrębnie dla każdej z grup świadczeń, a więc z podziałem na dopłaty do wynagrodzeń za czas przestoju i dopłaty na częściową rekompensatę płac przy obniżeniu wymiaru etatów, a także na składki na ubezpieczenia społeczne od tych świadczeń.

Wymogi formalne niezbędne do uzyskania wsparcia

Dokumenty

● kopia zaświadczenia o nadaniu REGON,

● kopia decyzji o nadaniu NIP,

● kopia umowy zawartej z ZUS w sprawie spłaty zadłużenia z tytułu składek lub

● kopia decyzji urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia podatkowego,

● plan spłaty zadłużenia, które powstało w okresie spadku obrotów gospodarczych, uprawdopodabniający poprawę sytuacji firmy i pełną spłatę zaległych składek,

● kopię układu zbiorowego pracy lub porozumienia z przedstawicielami załogi,

● dokument wykazujący zapotrzebowanie na środki na wypłatę świadczeń dla pracowników.

Oświadczenia

● *o posiadaniu statusu przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,

● *o wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych (nie mniej niż o 15 proc.) w ciągu kolejnych 6 miesięcy w okresie roku przed złożeniem wniosku (w porównaniu do łącznych obrotów z porównywalnego okresu przypadającego przed tym rokiem),

● *o braku przesłanek do ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy,

● *o braku zaległości w zapłacie podatków, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, FGŚP i FP,

● o istnieniu zaległości, które powstały w okresie spadku obrotów gospodarczych,

● *o tym, że wnioskowana pomoc nie zostanie przeznaczona na wynagrodzenia i składki pracowników w okresie obowiązywania z nimi umów, na które firma otrzymała pomoc de minimis:

a) na wyposażenie stanowiska pracy dla bezrobotnego ze środków FP,

b) na wyposażenie stanowiska pracy dla niepełnosprawnego ze środków PFRON,

● *o liczbie zatrudnianych pracowników,

● *o byciu świadomym odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań,

● o numerze rachunku bankowego lub prowadzonego w SKOK, właściwego dla działalności gospodarczej,

● o rodzaju i wysokości otrzymanej pomocy de minimis w okresie ostatnich 3 lat kalendarzowych,

● o obowiązującej u przedsiębiorcy stopie procentowej składki wypadkowej,

● o nieosiągnięciu kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek ZUS w roku, w którym jest dokonywana wypłata świadczeń dla uprawnionych pracowników, lub – jeżeli taką podstawę wymiaru osiągnięto w tym roku,

● o tym, że naliczone składki ZUS wykazane w wykazie pracowników uprawnionych do świadczeń obliczone zostały tylko od tej części podstawy wymiaru, która nie spowodowała przekroczenia limitu.

* – treść tych oświadczeń zawarta będzie w treści wniosku, którego wzór określają przepisy wykonawcze do ustawy