Za najbardziej atrakcyjną Polacy uznają branżę elektrotechnicznę - 31 proc. respondentów wiąże z nią możliwość uczestnictwa w szkoleniach, a 25 proc. - dobre perspektywy na przyszłość. Argumentami za pracą w energetyce i ciepłownictwie są wysokie wynagrodzenia (wskazania 30 proc. badanych) oraz stabilność zatrudnienia (29 proc.). Natomiast motoryzacja jest atrakcyjna z uwagi na oferowane szkolenia i interesujący charakter pracy (wskazania 22 proc. respondentów). Z badań wynika, że idealny pracodawca to firma z branży elektrotechnicznej, ze stabilną pozycją na rynku i dostępem do szkoleń.
Najważniejsze jest wysokie wynagrodzenie
Nadal przy wyborze pracy najważniejsze jest wysokie wynagrodzenie, na co wskazało 19 proc. respondentów, czyli mniej niż rok temu (23 proc.). Na drugim miejscu znalazła się stabilność zatrudnienia (17 proc., czyli o 1 punkt proc. więcej niż w ub. r.), a na trzecim stabilna sytuacja finansowa firmy (13 proc. wobec 11 proc. w 2011 r.).
"Zauważalnym trendem jest to, że rośnie znaczenie elementów, które dają pracownikom poczucie bezpieczeństwa. Chodzi o stabilność zatrudnienia. W cenie są ci pracodawcy, którzy nie mają tzw. restrukturyzacji i terminowo wypłacają wynagrodzenia" - powiedział PAP dyrektor zarządzający Ranstad Kajetan Słonina.
Według wyników badania Randstad Award 2012, 79 proc. respondentów wskazało internetowe portale, jako najpopularniejszy sposób na znalezienie pracy. Polacy szukają obecnie pracy wykorzystując nie tylko serwisy z ogłoszeniami, ale również portale społecznościowe (17 proc. ankietowanych), które służą nie tylko podtrzymywaniu więzi towarzyskich, ale również nawiązywaniu kontaktów biznesowych.
Gazety, jako źródło ofert pracy
Poszukujący pracy nadal chętnie wybierają w naszym kraju gazety, jako źródło ofert pracy (62 proc. ankietowanych), oraz profesjonalne firmy zajmujące się pośrednictwem i doradztwem zawodowym (39 proc.). Rośnie także znajomość znaczenia tzw. networkingu, który zakłada odejście od tradycyjnego poszukiwania pracy i przeglądania ofert na rzecz nawiązywania znajomości oraz rozwijania siatki kontaktów - 23 proc. respondentów uważa udział w spotkaniach biznesowych i branżowych za dobry sposób na dotarcie do potencjalnych pracodawców.
Osoby młodsze częściej wybierają internetowe serwisy z ogłoszeniami o pracy, (wskaźnik o 16 punktów proc. wyższy, niż u osób starszych) i portale społecznościowe (o 47 proc.).
Sondaż przeprowadzono na przełomie października i listopada 2011 r. za pomocą ankiet on-line. Badani (7 tys. osób) to reprezentatywna grupa w wieku od 18 do 65 lat, o różnym statusie na polskim rynku pracy - są to studenci, osoby zatrudnione i niezatrudnione, ale zdolne do pracy.
Randstad Sp. z o. o. (część holenderskiego Randstad Holding nv.) jest agencją doradztwa personalnego i pracy tymczasowej. Randstad działa poprzez sieć 57 biur regionalnych, zlokalizowanych w głównych miastach Polski.