statystyki

Dodatek za godziny nadliczbowe nie dla pracownika samorządowego

autor: Marcin Nagórek07.04.2018, 07:00
Nie ma uzasadnienia do wprowadzenia w regulaminie wynagradzania dodatku za godziny nadliczbowe.

Nie ma uzasadnienia do wprowadzenia w regulaminie wynagradzania dodatku za godziny nadliczbowe.źródło: ShutterStock

Jestem kierownikiem wydziału kadr w urzędzie gminy. Mamy zamiar wprowadzić w regulaminie dodatek za godziny nadliczbowe. Kodeks pracy na to zezwala. Czy takie dodatkowe świadczenia mają prawne uzasadnienie?

Nie. Po pierwsze, wydatki jednostek samorządu terytorialnego muszą mieć wyraźne oparcie w regulacjach prawnych. Wydatków budżetowych nie można zaś domniemywać. W działaniach tych organów nie stosuje się bowiem zasady „co nie jest zakazane, jest dozwolone”, lecz regułę, zgodnie z którą „dozwolone jest tylko to, co prawo wyraźnie przewiduje”. W korelacji z powyższym przepisem pozostaje art. 44 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, który określa podstawowe zasady wydatkowania środków publicznych. Tam w ust. 2 i 3 m.in. czytamy, że jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. I tak wydatki publiczne powinny być dokonywane:

1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,

b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;

2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane