Jak uniknąć nietrafionych prezentów?
Poświąteczne refleksje bardzo często dotyczą nietrafionych prezentów. Nie zawsze obdarowani cieszą się z podarunków, które znaleźli pod choinką.
– W myśl zasady, że łatwiej zapobiegać niż leczyć, należałoby zacząć od tego, co zrobić, aby nie kupować nietrafionych prezentów. Przede wszystkim warto porozmawiać z osobą, którą chcemy obdarować, lub z jej bliskimi o tym, co chciałaby dostać, jakie są jej marzenia, pragnienia, pasje. Im więcej wiemy, tym mniejsza szansa, że podarek nie będzie zgodny z czyimiś oczekiwaniami. Zawsze lepiej postawić na bardziej uniwersalne prezenty, typu biżuteria, ozdoby, książki, naczynia, niż na ubrania, w przypadku których trzeba mieć szczegółową wiedzę odnośnie do gustu i rozmiaru osoby obdarowywanej– zauważa w rozmowie dla serwisu gazetaprawna.pl prof. UAM Joanna Smól, specjalistka z zakresu public relations.
Prezentowy savoir-vivre: Należy się ucieszyć i podziękować
Jak zachować się, gdy znaleziony pod choinką podarunek nie trafił w nasze gusta? Zgodnie z etykietą otrzymany prezent, także i ten świąteczny, należy otworzyć od razu i z uśmiechem za niego podziękować, nawet jeśli nam się nie podoba. Sporym nietaktem jest wyrażenie swojego niezadowolenia z podarunku, a jeszcze większym komentowanie tego faktu, np. przy świątecznym stole czy na forum znajomych. To niegrzeczne i może sprawić przykrość darczyńcy, który przecież chciał obdarowanego uszczęśliwić.
– Zasady savoir-vivre’u mówią, że należy się ucieszyć i podziękować. Trzeba pamiętać, że prezent jest przede wszystkim dowodem na to, iż ktoś o nas pamiętał, zadał sobie trud, aby coś dla wybrać i nas obdarować – przypomina prof. Joanna Smól.
Jak zatem postąpić z nietrafionym prezentem? Mamy kilka możliwości. Profesor Smól zauważa, że wiele zależy od relacji, jakie łączą darczyńcę i obdarowaną osobą.
– Co do dalszych możliwości działania, to są one związane z relacjami, jakie łączą darczyńcę i obdarowanego. Jeśli są to osoby blisko spokrewnione lub zaprzyjaźnione, to można dyskretnie zasugerować, że na przykład podoba nam się podarowany sweter, ale jest trochę za mały i chcielibyśmy go wymienić na większy rozmiar. Natomiast w przypadku osób, z którymi nie łączą nas tak bliskie relacje albo takich, które szczególnie źle reagują na tego typu sugestie, pozostaje dyskretne działanie – przekazanie prezentu komuś innemu, oddanie go na cele charytatywne, w ostateczności również sprzedaż, ale po upewnieniu się, że osoba, która nam go podarowała nie dowie się o tym fakcie, gdyż zapewne byłoby jej przykro. Czasem jednak warto zostawić sobie podarek, który może nie jest do końca zgodny z naszym gustem, ale stanowi dowód pozytywnych uczuć, jakimi ktoś nas darzy– zauważa prof. Smól.
Zwrot prezentu kupionego online: Mamy 14 dni
Nietrafiony prezent możemy ostatecznie zwrócić. W przypadku podarunku kupionego online można zwrócić bezwarunkowo w 14 dni licząc od momentu otrzymania przesyłki
– Konsument w relacji z przedsiębiorcą posiada wiele przywilejów, a jednym z powszechniejszych jest możliwość zwrotu towaru kupionego przez internet. Warto przypomnieć, że konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie, co do zasady, 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów związanych ze zwrotem towaru. Sprzedawca powinien zwrócić również koszty przesyłki poniesione wcześniej przez konsumenta, jeśli kupujący wybrał najtańszy możliwy sposób dostarczenia towaru – wyjaśnia w rozmowie z serwisem gazetaprawna.pl Dominik Frączek, prawnik, zajmujący się doradztwem z obszaru Life Sciences.
Co w przypadku zwrotu prezentu zakupionego stacjonarnie?
Sytuacja wygląda jednak inaczej w przypadku prezentu kupionego w sklepie stacjonarnym. Prawnik Dominik Frączek zwraca uwagę na bardzo istotny fakt związany brakiem prawa do odstąpienia od umowy.
– Robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym, konsument nie ma prawa do odstąpienia od umowy. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru w sytuacji, gdy wynika ona z jednostronnej decyzji klienta. Oczywiście sprzedawcy często oferują taką możliwość, choć warto pamiętać, że wynika to wyłącznie z ich dobrej woli, a zasady takich zwrotów określa sam sprzedawca, w związku z tym nie zawsze zwrot będzie w formie gotówki, a np. np. w formie karty podarunkowej. Warto dokonywać więc przemyślanych zakupów w sklepach stacjonarnych, pamiętając również, że do obowiązków sprzedawcy należy informowanie o aktualnej cenie podczas wyprzedaży lub promocji oraz o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni – przypomina prawnik.