Pod choinką nie zawsze znajdujemy wymarzony prezent. Czasem świąteczne upominki nie podobają się obdarowanemu. Co zrobić jeśli podarunek nie przypadł nam do gustu? Jakie są zasady prezentowegosavoir-vivre’uw przypadku świątecznych upominków? Jakie mamy możliwości, jeśli zdecydujemy się na zwrot zakupionego prezentu do sklepu?

Jak uniknąć nietrafionych prezentów?

Poświąteczne refleksje bardzo często dotyczą nietrafionych prezentów. Nie zawsze obdarowani cieszą się z podarunków, które znaleźli pod choinką.

W myśl zasady, że łatwiej zapobiegać niż leczyć, należałoby zacząć od tego, co zrobić, aby nie kupować nietrafionych prezentów. Przede wszystkim warto porozmawiać z osobą, którą chcemy obdarować, lub z jej bliskimi o tym, co chciałaby dostać, jakie są jej marzenia, pragnienia, pasje. Im więcej wiemy, tym mniejsza szansa, że podarek nie będzie zgodny z czyimiś oczekiwaniami. Zawsze lepiej postawić na bardziej uniwersalne prezenty, typu biżuteria, ozdoby, książki, naczynia, niż na ubrania, w przypadku których trzeba mieć szczegółową wiedzę odnośnie do gustu i rozmiaru osoby obdarowywanej– zauważa w rozmowie dla serwisu gazetaprawna.pl prof. UAM Joanna Smól, specjalistka z zakresu public relations.

Prezentowy savoir-vivre: Należy się ucieszyć i podziękować

Jak zachować się, gdy znaleziony pod choinką podarunek nie trafił w nasze gusta? Zgodnie z etykietą otrzymany prezent, także i ten świąteczny, należy otworzyć od razu i z uśmiechem za niego podziękować, nawet jeśli nam się nie podoba. Sporym nietaktem jest wyrażenie swojego niezadowolenia z podarunku, a jeszcze większym komentowanie tego faktu, np. przy świątecznym stole czy na forum znajomych. To niegrzeczne i może sprawić przykrość darczyńcy, który przecież chciał obdarowanego uszczęśliwić.

Zasady savoir-vivre’u mówią, że należy się ucieszyć i podziękować. Trzeba pamiętać, że prezent jest przede wszystkim dowodem na to, iż ktoś o nas pamiętał, zadał sobie trud, aby coś dla wybrać i nas obdarować – przypomina prof. Joanna Smól.

Jak zatem postąpić z nietrafionym prezentem? Mamy kilka możliwości. Profesor Smól zauważa, że wiele zależy od relacji, jakie łączą darczyńcę i obdarowaną osobą.

Co do dalszych możliwości działania, to są one związane z relacjami, jakie łączą darczyńcę i obdarowanego. Jeśli są to osoby blisko spokrewnione lub zaprzyjaźnione, to można dyskretnie zasugerować, że na przykład podoba nam się podarowany sweter, ale jest trochę za mały i chcielibyśmy go wymienić na większy rozmiar. Natomiast w przypadku osób, z którymi nie łączą nas tak bliskie relacje albo takich, które szczególnie źle reagują na tego typu sugestie, pozostaje dyskretne działanie – przekazanie prezentu komuś innemu, oddanie go na cele charytatywne, w ostateczności również sprzedaż, ale po upewnieniu się, że osoba, która nam go podarowała nie dowie się o tym fakcie, gdyż zapewne byłoby jej przykro. Czasem jednak warto zostawić sobie podarek, który może nie jest do końca zgodny z naszym gustem, ale stanowi dowód pozytywnych uczuć, jakimi ktoś nas darzy– zauważa prof. Smól.

Zwrot prezentu kupionego online: Mamy 14 dni

Nietrafiony prezent możemy ostatecznie zwrócić. W przypadku podarunku kupionego online można zwrócić bezwarunkowo w 14 dni licząc od momentu otrzymania przesyłki

Konsument w relacji z przedsiębiorcą posiada wiele przywilejów, a jednym z powszechniejszych jest możliwość zwrotu towaru kupionego przez internet. Warto przypomnieć, że konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie, co do zasady, 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów związanych ze zwrotem towaru. Sprzedawca powinien zwrócić również koszty przesyłki poniesione wcześniej przez konsumenta, jeśli kupujący wybrał najtańszy możliwy sposób dostarczenia towaru – wyjaśnia w rozmowie z serwisem gazetaprawna.pl Dominik Frączek, prawnik, zajmujący się doradztwem z obszaru Life Sciences.

Co w przypadku zwrotu prezentu zakupionego stacjonarnie?

Sytuacja wygląda jednak inaczej w przypadku prezentu kupionego w sklepie stacjonarnym. Prawnik Dominik Frączek zwraca uwagę na bardzo istotny fakt związany brakiem prawa do odstąpienia od umowy.

Robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym, konsument nie ma prawa do odstąpienia od umowy. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru w sytuacji, gdy wynika ona z jednostronnej decyzji klienta. Oczywiście sprzedawcy często oferują taką możliwość, choć warto pamiętać, że wynika to wyłącznie z ich dobrej woli, a zasady takich zwrotów określa sam sprzedawca, w związku z tym nie zawsze zwrot będzie w formie gotówki, a np. np. w formie karty podarunkowej. Warto dokonywać więc przemyślanych zakupów w sklepach stacjonarnych, pamiętając również, że do obowiązków sprzedawcy należy informowanie o aktualnej cenie podczas wyprzedaży lub promocji oraz o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni – przypomina prawnik.