Zeznanie roczne można dostarczyć osobiście składając druk w Urzędzie Skarbowym, drogą pocztową (za pośrednictwem Poczty Polskiej lub Polskiego Urzędu Konsularnego) lub wysyłając dokument drogą elektroniczną. Nie jest przy tym potrzebny kwalifikowany podpis elektroniczny, o ile chodzi o deklaracje (wraz z załącznikami):
- PIT 16 i PIT 16A (karta podatkowa)
- PIT 19A (duchowni)
- PIT 28 (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych)
- PIT 36 (działalność gospodarcza)
- PIT 36L (podatek liniowy)
- PIT 37 (przychody opodatkowane na zasadach ogólnych: umowa o pracę, umowy cywilnoprawne, renty, emerytury)
- PIT 38 (przychody kapitałowe)
- PIT-39 (zbycie nieruchomości)
Elektroniczną deklarację podatkową bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego składa się najłatwiej przez rządowy programe-Deklaracje, ale można też skorzystać z aplikacji innych systemów finansowo-księgowych (na przykład PIT Format) lub oprogramowania dostarczonego przez innych producentów.
Dokumenty w formie elektronicznej mogą jednak składać tylko podatnicy, którzy posiadają identyfikator podatkowy. Jest to numer PESEL (w przypadku podatników będących osobami fizycznym) lub NIP (w przypadku przedsiębiorców).
I tak w przypadku programu rządowego należy pobrać ze strony resortu>> wtyczkę plug-in (umożliwia pobranie formularza interaktywnego PIT) lub aplikację e-Deklaracje Desktop - po jego uruchomieniu wystarczy wybrać odpowiedni formularz PIT i go wypełnić na podstawie dokumentu otrzymanego od pracodawcy. Zobacz, jak w 2016 będzie wyglądał PIT od pracodawcy>>
Błędy w elektronicznym rozliczeniu
Po zapisaniu elektronicznego PIT-a w systemie e-Deklaracje mogą pojawić się cztery rodzaje komunikatów:
- status dokumentu o numerach od 100 do 199 - system nie może odczytać dokumentu lub nastąpił błąd serwera, na przykład "101: Proszę o ponowne przesłanie dokumentu" lub "102: Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO" - należy wtedy zastosować się do komunikatu;
- status dokumentu o numerach od 200 do 299 - e-PIT został wypełniony poprawnie i wysłany do fiskusa;
- status dokumentu o numerach od 300 do 399 - dokument jest w trakcie przetwarzania, na przykład "303: Dokument w trakcie weryfikacji podpisu";
- status dokumentu o numerach powyżej 400 - błędy w formularzach, na przykład „414: Weryfikacja negatywna - błąd danych autoryzujących”, w przypadku błędnego podania danych - należy wtedy jeszcze raz sprawdzić podane informacje.