Początkowe problemy z dostępem do usługi Twój e-PIT i afera związana z ryzykiem wycieku danych wyczuliły podatników na niebezpieczeństwa związane z rocznym rozliczeniem podatku. Na sprawę uwagę zwrócili także politycy, którzy wnioskowali do resortu finansów o wyjaśnienie tej sprawy.
Usługa Twój e-PIT / Inne

Przejściowe problemy wydajnościowe systemu nie wpłynęły na obniżenie bezpieczeństwa danych podatników – pisze resort finansów w odpowiedzi na zapytanie posłanki Krystyny Skowrońskiej.

Już 15 lutego, w momencie uruchomienia usługi Twój e-PIT, wystąpiły utrudnienia w dostępie do systemu. Jak tłumaczy MF, wynikały one z bardzo dużego zainteresowania usługą i już po kilku godzinach usterki zostały usunięte.

Następnie pojawiły się wątpliwości związane z kwestią bezpieczeństwa udostępnianych w portalu danych. Jak dowiedział się DGP, portal umożliwiał dostęp do tajemnic skarbowych osobom nieuprawnionym>>> Ciekawski pracodawca mógł bowiem sprawdzić, czy jego pracownik ma inne źródła dochodu. Na reakcję ministerstwa nie trzeba było długo czekać. Wprowadzono kolejne wymogi, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa platformy. By zalogować się do portalu, obok pierwotnych danych weryfikacyjnych tj. numer PESEL czy kwota przychodu, należy także podać kwotę nadpłaconego w 2017 roku podatku. Obecnie UODO prowadzi postępowanie w sprawie usługi Twój e-PIT w kontekście bezpieczeństwa danych.

Czy platforma jest już bezpieczna? Resort tłumaczy, że system informatyczny, który realizuje usługę Twój e-PIT, opiera się na rozwiązaniach informatycznych, zapewniających odpowiedni poziom cyberbezpieczeństwa.

„Należy też podkreślić, że proces zarządzania bezpieczeństwem informacji w systemie oraz redukcji ryzyk, które wiążą się z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych oraz kontroli zgodności tych systemów z odpowiednimi normami i politykami bezpieczeństwa jest realizowany na bieżąco. Tym samym system jest na bieżąco monitorowany pod kątem konieczności podejmowania działań, które mogłyby dotyczyć naruszeń związanych z usługą Twój e-PIT” – czytamy w odpowiedzi MF.

Przypomnijmy, że usługa Twój e-PIT umożliwia przesłanie rocznych deklaracji PIT-37 i PIT-38. Po zalogowaniu się do systemu podatnicy mają dostęp do wypełnionych przez Krajową Administrację Skarbową (w oparciu o dane z lat poprzednich i informacje od płatników) zeznań podatkowych. Podatnik może zaakceptować gotowy formularz, nanieść poprawki, bądź odrzucić zeznanie i rozliczyć się na własną rękę. Jeśli nie zrobi nic, skarbówka potraktuje to z góry jako akceptację zeznania.

Koszty uruchomienia usługi Twój e-PIT wyniosły ok. 22,5 mln zł.

Podstawa prawna: Odpowiedź z dnia 25 marca 2019 roku na zapytanie nr 8459 w sprawie problemów z dostępnością usługi Twój e-PIT