Na dzisiejszym posiedzeniu plenarnym posłowie zajmą się projektem nowelizacji kodeksu postępowania karnego w sprawie współpracy organów ścigania i sądów z Prokuraturą Europejską. Polska nie przystąpiła do tej instytucji, ale brak podstaw prawnych do wymiany informacji czy wzajemnego stosowania takich instrumentów jak europejski nakaz dochodzeniowy (END) czy europejski nakaz aresztowania (ENA) jest obopólnie niekorzystny. W lutym o konieczności nawiązania takiej współpracy Prokuratura Europejska informowała Komisję Europejską.
W efekcie wszystkie wnioski, np. o współpracę sądową, kierowane od czerwca ub.r., a więc od początku funkcjonowania Prokuratury Europejskiej, nie są realizowane, mimo iż organ ten prowadzi obecnie 23 dochodzenia z polskim udziałem.
Zmiany w kodeksie rozwiążą ten impas. Zgodnie z projektem przepisy rozdziałów 62 (pomoc prawna i doręczenia w sprawach karnych), 62c (END), 62d (ENA), 63 (przejęcie i przekazanie ścigania karnego), 65b (wystąpienie o przekazanie osoby ściganej), 65d (wystąpienie o wykonanie w Polsce orzeczenia wydawanego w celu zapewniania prawidłowego toku postępowania) oraz 67 (m.in. o zatrzymaniu i tymczasowym aresztowaniu obcokrajowca) będą stosowane do współpracy pomiędzy prokuraturą i sądami a Prokuraturą Europejską. Wszystko będzie się odbywało za pośrednictwem prokuratora krajowego. Przy czym, zgodnie z par. 2 dodawanego art. 615a k.p.k., jeżeli wykonanie żądanej czynności lub udzielenie informacji byłoby sprzeczne z zasadami polskiego porządku prawnego lub naruszałoby suwerenność RP, sąd lub prokurator wystosują odmowę.
Pozostało
77%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama