Osobna zakładka do doręczeń i zwrotne potwierdzenie odbioru, czyli rozwiązania, które ułatwią korzystanie z Portalu Informacyjnego Sądów, wejdą w życie już 25 listopada.

Po zmianach tylko odebranie pisma w przeznaczonej do tego zakładce będzie kwalifikowane jako skuteczne doręczenie elektroniczne. Obecna zakładka „Dokumenty” pozostanie w portalu, ale korzystanie z niej będzie miało charakter wyłącznie informacyjny, podobnie jak zapoznanie się z papierowymi aktami sprawy. Pełnomocnicy od dawna wskazywali na problemy w tym zakresie, nie zawsze bowiem było wiadomo, że dokument umieszczony w portalu podlega doręczeniu elektronicznemu, które rodzi skutki procesowe. Wprowadzało to niepewność dotyczącą biegu terminu.
– Nie sądzę, że jest to problem wyłączający możliwość skutecznego doręczenia, bo pliki wyraźnie opisujemy, poza tym można przefiltrować system i zobaczyć, co nowego się pojawiło. Niektórzy pełnomocnicy sygnalizują jednak, że chcieliby mieć takie dokumenty w osobnym i dobrze widocznym jednym miejscu – komentuje Wojciech Łukowski, prezes Sądu Okręgowego we Wrocławiu oraz zastępca koordynatora krajowego ds. wdrożeń systemów teleinformatycznych w sądach powszechnych.
Drugą nową funkcjonalnością mają być elektroniczne potwierdzenia odbioru podobne do tych z systemu e-PUAP. Pozwoli to pełnomocnikom dokumentować moment doręczenia bez konieczności sięgania do danych z portalu. Potwierdzenie będzie trafiało bezpośrednio do biura sądu.
– Aplikacje wszystkich sądów, z wyjątkiem jednego, zostały przystosowane do tych zmian. Do ostatniego sądu przekazaliśmy informację, że ostatecznym terminem jest 25 listopada – tłumaczy Wojciech Łukowski. Wyjaśnia, że start nowych funkcjonalności celowo zaplanowano na czwartek. – Gdyby w piątek ujawniły się ewentualne braki lub niedociągnięcia, będzie można naprawić je w weekend, gdy sądy nie działają – deklaruje.
Samorządy postulują wprowadzenie kolejnych funkcjonalności, takich jak kalendarz pełnomocnika (umożliwiający wprowadzenie urlopu adwokackiego w procedurze sądowej, w trakcie którego doręczenia przez portal byłyby wstrzymane – apeluje o to Naczelna Rada Adwokacka) oraz możliwość ustanowienia wielu subkont w ramach konta głównego, dzięki którym możliwe będzie zdefiniowane przeznaczonych dla danego subkonta adresów e-mail służących do powiadomień.
– To drugie rozwiązanie może zostać wprowadzone w portalu od razu, bo nie wymaga zmiany przepisów. Dodam, że jest to problem, który nie pojawił się przez ponad 15 lat istnienia portalu, a przecież pełnomocnicy korzystali z tej funkcjonalności. Skoro jednak pojawia się teraz, będą wprowadzone stosowne korekty – zapewnia sędzia Łukowski.
Dodaje, że kolejne aktualizacje będą wynikały z ewentualnych zmian w przepisach. Przykładowo radcowie prawni twierdzą, że pracodawcy narzucają im, z jakiego konta mają korzystać w portalu. Nie możemy tego zweryfikować. My doręczamy zgodnie z kodeksem (czyli pełnomocnikom), a ustalenia z między radcą a pracodawcą nas nie dotyczą – tłumaczy.