Polski rynek handlu mobilnego urósł w zeszłym roku aż o 722 proc. Najwięcej w Europie.
Zanox, europejski lider reklamy internetowej w modelu „płać za efekt”, podsumował ostatni rok na rynku m-commerce, transakcji zawieranych za pomocą urządzeń mobilnych: telefonów i tabletów. Z badań Zanox Mobile Performance Barometer wynika, że długo oczekiwana rewolucja w sektorze mobilnym trwa od 2011 roku. Zmiany, które prognozowali analitycy, zaczęły się dużo wcześniej, niż sądzono. To samo można powiedzieć o tabletach, które mimo dużego wzrostu sprzedaży nie były jeszcze poważnie traktowane przez marketerów.
– Z naszych badań wynika, że 50 proc. transakcji mobilnych w Europie jest zawieranych za pomocy iPada. Warto też zauważyć, że to właśnie w Polsce odnotowano największy wzrost dochodów z reklamy mobilnej – wynosi on aż 722 proc. – mówi Jakub Maj, dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią w Zanox.
Polacy przekonali się do systemu operacyjnego Google
W 43 proc. przypadków to właśnie Android był wykorzystywany do zawierania transakcji mobilnych. Pod tym względem ustępujemy tylko Hiszpanii, gdzie udział Androida wynosi 44 proc. Taki rezultat różni się od wyników łącznych z krajów i regionów, które wzięły udział w badaniu. W Niemczech, we Włoszech, Francji, w Hiszpanii, krajach Beneluksu, Skandynawii i Polsce króluje iPad – 50 proc. Tablet Apple dominuje przede wszystkim w Niemczech – 79 proc. transakcji.
Jednak system operacyjny iOS zaczyna systematycznie zmniejszać swoje udziały na rzecz Androida. Jeśli podsumować wszystkie urządzenia pracujące pod kontrolą iOS (iPhone, iPod i iPad) to system notuje spadek o 7 punktów procentowych w ciągu ostatniego roku, z 82 proc. do 75 proc. Wynik ten jest jednak nadal imponujący – trzy czwarte transakcji mobilnych jest zawieranych za pośrednictwem urządzeń marki Apple. Tylko w ciągu ostatniego roku Android zyskał 9 punktów procentowych i obecnie odpowiada on za 21 proc. transakcji w sieci Zanox.
Firmy nie doceniły jeszcze wagi reklamy mobilnej
Jedynie 10 proc. reklamodawców przygotowało mobilne wersje stron, na które kierowani byli klienci po kliknięciu w banner.
– Na tle wszystkich firm Zanox Mobile Performance Barometer wyróżnia Asos.com jako „mobilnego innowatora”. Tylko ten e-sklep spełnił wszystkie 5 wymaganych kryteriów. Posiada on mobilną stronę, do której kierowani są użytkownicy, kompletną mobilną wersję swojego serwisu, umożliwia przeprowadzanie transakcji mobilnych, a także zaimplementował kody mierzące zanox. Asos.com oferuje również aplikacje dla iOS i Androida – dodaje Jakub Maj.