Pod względem oglądalności mundial był dla telewizji publicznej sukcesem.
Od kilku do kilkunastu milionów widzów przed telewizorami i kilkadziesiąt milionów złotych przychodów – taki jest dla TVP bilans zakończonego mundialu w Rosji. Finał, w którym Francja pokonała Chorwację, oglądało w Polsce 9 mln widzów – wynika z danych firmy Nielsen. Jeszcze większą widownię gromadziła polska reprezentacja – ale tylko do porażki z Kolumbią, która przekreśliła jej szanse na wyjście z grupy. Jedyne na tych mistrzostwach zwycięstwo Polaków w słabym meczu z Japonią miało już mniej widzów niż półfinał, w którym Chorwacja pokonała Anglię.
– Pod względem oglądalności to była dla TVP bardzo udana impreza. Transmisje były dobrze zorganizowane, a pory meczów przeważnie sprzyjające – ocenia Marek Racławski z domu mediowego MullenLowe MediaHub.
Piłkarskie mistrzostwa tak wywindowały wyniki pokazujących je stacji – głównie TVP 1 i TVP Sport, bo w TVP 2 pokazano niewiele meczów – że w czerwcu, w tygodniu, na który przypadły pierwsze dwa spotkania Polaków, średni udział TVP 1 w widowni telewizyjnej przekroczył 17 proc. i był większy niż suma udziałów Polsatu i TVN. Zwykle jest odwrotnie: to łączny wynik Jedynki i Dwójki można porównywać z indywidualnymi udziałami największych anten komercyjnych.
/>
– Gdyby zaraz po mistrzostwach weszła jesienna oferta programowa, byłaby szansa zatrzymania tych widzów. Ale lato to okres powtórkowy, więc nie liczyłabym, że mundial długofalowo zwiększy oglądalność TVP – mówi Katarzyna Baczyńska z domu mediowego Codemedia.
Dzięki dużej widowni jeszcze przed meczami półfinałowymi ze sprzedaży reklam i sponsoringu przy mistrzostwach TVP miała 64,5 mln zł, a z innymi wpływami – m.in. ze stref kibica – 77,6 mln zł. Poprzedni mundial, w 2014 r., przyniósł z reklamy i sponsoringu 36,8 mln zł i TVP na nim nie zarobiła. Prezes Jacek Kurski w trakcie tego turnieju deklarował, że tym razem wynik finansowy imprezy jest dla TVP pozytywny. Trudno to zweryfikować, bo nadawca nigdy nie podawał, ile kosztowały prawa do transmisji. Wiadomo tylko, że za mundial 2018, eliminacje i finały Euro 2020, Ligę Narodów w edycjach 2018–2019 i 2020–2021 oraz kwalifikacje i mundial 2022 w Katarze TVP zapłaciła setki milionów złotych. Do tego dochodzą koszty techniczne, które według Kurskiego wyniosły w tym roku kilkanaście milionów złotych.