Największy wzrost w ujęciu rocznym w okresie od kwietnia do czerwca 2013 roku odnotowano w sektorze ubezpieczeniowym, o 89 proc. Łącznie w pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku do UKNF wpłynęły 5402 skargi, a ich liczba w obu kwartałach ukształtowała się na zbliżonym poziomie.
Sektor bankowy
Blisko 43 proc. skarg w II kw. 2013 r. odnosiła się do sektora bankowego. W omawianym okresie do UKNF wpłynęły 1172 skargi odnoszące się do działalności podmiotów w tym sektorze. To o 32 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2012 r. Podobnie jak w poprzednich kwartałach, większość skarg dotyczyła banków komercyjnych.
Najwięcej zastrzeżeń odnosiło się do działalności banków związanej z udzielanymi kredytami konsumenckimi i pożyczkami (342 skargi). Tu klienci skarżyli się m.in. na sprzedaż wierzytelności firmom zewnętrznym, brak aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej, czy sposób realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu, np. opóźnienia w realizacji dyspozycji wcześniejszej całkowitej spłaty kredytu.
Kwestie poruszane przez skarżących dotyczyły także jakości obsługi klientów (275 skarg), obsługi rachunków (245 skarg), a także udzielanych kredytów hipotecznych (105 skarg). W przypadku tych ostatnich klienci wskazywali na problemy dotyczące ustanawiania i zmiany prawnych zabezpieczeń w formie ubezpieczenia, pobieranej przez banki marży czy też sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym.
Sektor SKOK
W II kw. 2013 r. do UKNF wpłynęły 54 skargi na działalność spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK), co stanowiło podobną liczbę w stosunku do I kwartału br. Sektor SKOK został objęty nadzorem Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego pod koniec 2012 r. Od tego czasu do połowy 2013 r. do Urzędu wpłynęło łącznie 145 skarg. Większość z nich odnosiła się do udzielanych kredytów konsumenckich i pożyczek, działalności związanej z obsługą rachunków i do jakości obsługi klienta.
Sektor ubezpieczeniowy
W II kw. 2013 roku najwięcej osób skarżyło się do UKNF na podmioty działające w sektorze ubezpieczeniowym. W sumie do Urzędu wpłynęły w omawianym okresie 1384 skargi, co stanowi połowę wszystkich skarg. Spośród nich 1119 dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, a 120 odnosiło się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie. Złożono także 122 skargi na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE. Ponadto odnotowano 23 skargi na działalność agentów ubezpieczeniowych.
W odniesieniu do ubezpieczeń majątkowych zaobserwowano znaczący wzrost liczby złożonych skarg w stosunku do II kw. poprzedniego roku. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło zobowiązań wynikających z umów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Wobec podmiotów oferujących ubezpieczenia osobowe i majątkowe skarżący mieli zastrzeżenia przede wszystkim co do wysokości wypłacanego odszkodowania, opieszałości, decyzji o odmowie udostępnienia skarżącym akt szkodowych, a także o odmowie wypłat odszkodowania.
W przypadku ubezpieczeń na życie, podobnie jak w I kw. 2013 r., najczęściej zgłaszane przez klientów problemy dotyczyły kwestii związanych z prowadzeniem przez zakład ubezpieczeniowy polityki informacyjnej na temat oferowanych produktów, złożoności konstrukcji prezentowanej oferty, określenia wartości wykupu polisy w przypadku rozwiązania umowy przed terminem oraz nierzetelności agenta ubezpieczeniowego.
Źródło: KNF