- z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych
- z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
- z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
- z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych
- z 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych
- z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
- z 13 kwietnia 2007 r. o PIP
- z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach
- z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
- z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
- z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
- z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni
- z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. poz. 357)
- z 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.)
Ustawa z4 października 2018 r. opracowniczych planach kapitałowych jest nowym aktem prawym, który wszedł wżycie 1 stycznia 2019 r., przy czym wpraktyce uwielu pracodawców zacznie funkcjonować dopiero wdrugiej połowie 2019 r. Projekt PPK był inicjatywą rządową, która przede wszystkim ma zwiększyć skłonność Polaków do oszczędzania, atakże zgromadzić wymierny, długoterminowy kapitał, co powinno wpłynąć na szybszy rozwój gospodarki i wzmocnienie rynku kapitałowego. PPK są pożądanym rozwiązaniem, chociaż, jak pokaże lektura niniejszego komentarza, nie jest instytucją szczególnie prostą. Mimo wysiłków, jakie podejmował ustawodawca, przepisy oPPK są dosyć skomplikowane, do tego powiązane zinnymi obszarami regulacyjnymi rynku kapitałowego, np. ustawą ofunduszach inwestycyjnych czy ustawą o organizacji ifunkcjonowaniu funduszyemerytalnych.
Ustawa z4 października 2018 r. opracowniczych planach kapitałowych jest nowym aktem prawym, który wszedł wżycie 1 stycznia 2019 r., przy czym wpraktyce uwielu pracodawców zacznie funkcjonować dopiero wdrugiej połowie 2019 r. Projekt PPK był inicjatywą rządową, która przede wszystkim ma zwiększyć skłonność Polaków do oszczędzania, atakże zgromadzić wymierny, długoterminowy kapitał, co powinno wpłynąć na szybszy rozwój gospodarki i wzmocnienie rynku kapitałowego. PPK są pożądanym rozwiązaniem, chociaż, jak pokaże lektura niniejszego komentarza, nie jest instytucją szczególnie prostą. Mimo wysiłków, jakie podejmował ustawodawca, przepisy oPPK są dosyć skomplikowane, do tego powiązane zinnymi obszarami regulacyjnymi rynku kapitałowego, np. ustawą ofunduszach inwestycyjnych czy ustawą o organizacji ifunkcjonowaniu funduszyemerytalnych.
Komentarz do ustawy oPPK nie jest podręcznikiem ani przewodnikiem, który ma poprowadzić czytelnika po sznurku, przedstawiając meandry i zaułki PPK. Cel komentarza jest inny –przekazać wiedzę oraz przybliżyć i wytłumaczyć czytelnikom poszczególne rozwiązania oraz instytucje, jakimi posłużył się ustawodawca. Ajest to zadanie dosyć trudne, gdyż ustawa oPPK mimo że była przygotowywana prawie dwa lata, nie jest niestety wolna od pewnych niejasności i niedoróbek, a wręcz błędów wzakresie podstawowych zasad techniki legislacyjnej. Przykładowo, termin „zwrot” został użyty przez ustawodawcę wtreści przepisów ustawy oPPK kilkukrotnie, ale wtrzech różnych kontekstach znaczeniowych, choć ustawa o PPK zawiera autonomiczną definicję pojęcia „zwrot”. Tego rodzaju przypadków można wtym akcie znaleźć więcej. Należy mieć nadzieję, że przy okazji przyszłych nowelizacji ustawodawca zdecyduje się poprawić swoje niedociągnięcia.
Oddana państwu do ręki pierwsza część komentarza ma być przydatna wpraktyce. Założeniem jest, aby adresaci niniejszej publikacji –a są nimi przede wszystkim radcowie prawni, adwokaci oraz pracodawcy iusługodawcy zaangażowani wPPK –znaleźli wniej wyczerpujące odpowiedzi na zawiłości przepisów ustawy oPPK. Mimo że komentarz do ustawy musi spełniać pewne wymogi wzakresie teoretycznego opracowania poszczególnych instytucji wramach PPK, to ma wymiar bardzo praktyczny. Powstał nie tylko na bazie teoretycznych rozważań oposzczególnych elementach irozwiązaniach przyjętych wramach PPK przez ustawodawcę, lecz przede wszystkim dzięki wiedzy autorów –radców prawnych zwieloletnim doświadczeniem praktycznym wzakresie różnych produktów długoterminowego oszczędzania wnaszym kraju.
TYDZIEŃ Z KOMENTARZAMI – BAZA PUBLIKACJI
Dotychczas w tygodniku Kadry i Płace komentowaliśmy m.in. ustawy:
Przeoczyłeś tygodnik? Znajdziesz go w wydaniach dgp na www.edgp.gazetaprawna.pl
radca prawny w Wojewódka i Wspólnicy sp. k.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama