Podpisane niedawno trzyletnie partnerstwo z Fundacją WWF Polska w zakresie wsparcia Błękitnego Patrolu WWF, to tylko jedno z wielu działań jakie podejmuje Lidl Polska w związku z ochroną bioróżnorodności i zasobów wodnych w naszym kraju.

Dieta Planetarna remedium na wiele problemów

Wspólnie z Fundacją WWF Polska Lidl angażuje się w działania edukacyjne skierowane do klientów i dostawców. Jednym z nich jest promocja Diety Planetarnej (Planetary Health Diet – PHD). Do jej głównych założeń należą: ograniczenie spożycia mięsa i produktów mięsnych, zwiększenie udziału roślinnych źródeł białka w diecie, zwiększenie spożycia warzyw i owoców (szczególnie sezonowych oraz lokalnych), częstsze wybieranie pełnoziarnistych produktów zbożowych, zmniejszenie spożycia produktów mlecznych oraz jaj, a także wybieranie przede wszystkim tłuszczów roślinnych – w postaci olejów czy orzechów, zamiast masła czy smalcu. Zmiana diety na planetarną przynosi podwójne korzyści - dla zdrowia ludzi i stanu środowiska naturalnego.

Do 2030 r. Lidl planuje zwiększyć udział sprzedawanych artykułów pochodzenia roślinnego, takich jak roślinne źródła białka, produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa, o 20 proc. w porównaniu z 2023 r. Aby to osiągnąć, firma ujednoliciła ofertę produktów na wszystkich 31 rynkach, na których działa.

- Jeśli chcemy wyżywić rosnącą populację świata, w granicach możliwości naszej planety, a jednocześnie zdrowo, niezbędna jest transformacja globalnego systemu żywnościowego. Lidl od lat angażuje się w realizację tego celu - w oparciu o naukowe założenia Diety Planetarnej. Wspólnie z Fundacją WWF Polska chcemy zwiększyć nasz wpływ i oferować klientom stale rosnącą gamę produktów wysokiej jakości w niskich cenach, wyprodukowanych w sposób zrównoważony – wyjaśnia Aleksandra Robaszkiewicz.

Priorytetem zdrowie ludzi i planety

Współpraca Lidla z WWF przynosi obustronne korzyści. – Cieszymy się z partnerstwa z Lidlem w tym zakresie. To kluczowy krok w przekształcaniu systemu żywnościowego, który jest głównym czynnikiem powodującym degradację środowiska. Zwiększając asortyment produktów opartych na roślinach, Lidl nadaje priorytet zarówno zdrowiu ludzi, jak i planety. Mamy nadzieję, że zainspiruje to innych sprzedawców detalicznych do pójścia tą drogą – komentuje Mariella Meyer z WWF International.

W 2022 roku wspólnie z Fundacją WWF Polska Lidl przeprowadził kampanię promująca dietę planetarną wśród klientów sieci oraz uczniów klas szkół podstawowych. Objęła ona swoim zasięgiem ok. 10 mln konsumentów oraz 17 tys. uczniów z całej Polski. W ramach tej akcji powstał specjalny landing page, na którym zamieszczone zostały przepisy bazujące na produktach roślinnych, a także informacje na temat prowadzenie diety przyjaznej planecie. Z kolei na kanale YouTube Kuchnia Lidla opublikowano dodatkowe filmy, pogłębiające tematykę prowadzonej kampanii.

Jak podkreśla Lidl Polska, działania związane z ochroną przyrody przekładają się na zachowanie różnorodności biologicznej i utrzymanie równowagi ekologicznej ekosystemów.

Bezpieczna żywność to podstawa

Lidl Polska intensywnie pracuje nad zapewnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa żywnościowego oraz klimatycznego. Aktywność ta jest realizowana na kilku poziomach. - Jako sprzedawca żywności dbamy o to, aby artykuły rolno-spożywcze dostępne w naszej ofercie były objęte system certyfikacji Bio, Fairtrade i GLOBALG.AP. Oznaczenia te są potwierdzeniem spełnienia wysokich standardów rolnych w zakresie ochrony środowiska naturalnego, w tym poszanowania bioróżnorodności. W celu zarządzania wpływem na ekosystemy opublikowaliśmy dla naszych dostawców polityki zakupowe dotyczące zrównoważonego pozyskiwania surowców – mówi Aleksandra Robaszkiewicz.

Jednocześnie firma podejmuje konkretne działania przyczyniające się do ochrony ekosystemów oraz bioróżnorodności. Jesienią 2023 r. w ramach projektu odtwarzania krajobrazu rolniczego, Lidl Polska oraz Fundacja WWF Polska przeprowadzili pilotażową akcję zadrzewiania w gminie Grodzisk Wielkopolski. W ciągu czterech dni utworzone zostały trzy szpalery drzew wzdłuż cieków wodnych, przy oraz pomiędzy polami uprawnymi. Posadzonych zostało w sumie 300 drzew gatunków miododajnych. Kolejnym etapem projektu będą warsztaty skierowane do współpracujących z siecią dostawców. Ich założeniem jest upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie różnorodności biologicznej oraz adaptacji do zmian klimatu. W ramach inicjatywy zostały przygotowane również dwa podcasty „Naturalnie z WWF” i „Dobry temat!” Lidl Polska, opowiadające o znaczeniu bioróżnorodności oraz o dobroczynnym wpływie zadrzewień śródpolnych.

Ponadto sieć dba o tereny zielone wokół swoich sklepów. Przykładem jest projekt sadzenia łąk kwietnych, które zachwycają już przy 15 sklepach oraz dwóch centrach dystrybucyjnych Lidl Polska, zajmując łącznie 129 tys. metrów kw., co odpowiada powierzchni prawie 800 boisk siatkarskich. Sieć planuje rozszerzanie projektu o kolejne lokalizacje.