Na wybrzeżu Morza Bałtyckiego czasami można spotkać osamotnioną, małą fokę. Pierwsze 2-3 tygodnie swojego życia spędza zazwyczaj u boku matki, zdarza się jednak, że rodzina zostaje rozdzielona. Powodem może być na przykład sztorm, pojawienia się drapieżnika albo człowieka. Zbyt szybko oddzielone od matki focze szczenię, może nie poradzić sobie w pierwszych miesiącach życia. W niektórych przypadkach będzie wymagało pomocy Błękitnego Patrolu WWF i rehabilitacji w Stacji Morskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Przede wszystkim jednak foki potrzebują spokoju w miejscu odpoczynku.

Polskie plaże w ramach Błękitnego Patrolu WWF przeczesuje blisko 200 przeszkolonych wolontariuszy. Pomagają fokom, morświnom, ptakom morskim i innym zwierzętom, a także edukują lokalnych mieszkańców i turystów oraz podejmują inne działania, w zależności od potrzeb. Inicjatywa liczy już 15 lat. Od 2010 r. przeprowadzonych zostało między innymi ponad 3500 interwencji związanych z fokami, a pomoc otrzymało 700 foczych szczeniąt (krytyczny jest tu przełom marca i kwietnia), zorganizowano też 2260 patroli sieweczkowych i założono ponad 430 koszy ochronnych na gniazda sieweczki obrożnej, ściśle chronionego gatunku ptaków.

Od tego roku inicjatywa realizowana jest przy wsparciu Lidl Polska. – Jesteśmy niezmiernie dumni ze współpracy z Fundacją WWF Polska. Nasze partnerstwo to strategiczna wspólna praca i zobowiązanie na rzecz klientów i przyrody. Troska o stan ekosystemu Morza Bałtyckiego wpisuje się w strategię CSR Lidl Polska. Dbałość o otaczającą nas bioróżnorodność to troska o zdrowie i jakość życia nas wszystkich, a także bezcenne bogactwo przyrodnicze Bałtyku dla kolejnych pokoleń – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR Lidl Polska.

Wsparcie Błękitnego Patrolu WWF jest kolejnym projektem na rzecz bioróżnorodności, realizowanym wspólnie przez firmę oraz Fundację WWF Polska. W 2023 r. — w ramach działań na rzecz bioróżnorodności — przeprowadzono pilotażowy projekt zadrzewienia pól w gminie Grodzisk Wielkopolski. To istotny element troski o zachowanie bioróżnorodności obszarów rolniczych, jako miejsc bytowania ptaków i owadów zapylających

W ciągu 4 dni posadzonych zostało 300 drzew, odbyły się również warsztaty tematyczne dla dostawców sieci handlowej, związane z walką z kryzysem klimatycznym. Wsparto tym samym utrzymanie równowagi ekologicznej w systemach rolniczych. Dodatkowo powstały dwa podcasty „Naturalnie z WWF” i „Dobry temat!”, opowiadające o znaczeniu bioróżnorodności oraz o dobroczynnym wpływie zadrzewienia śródpolnego na rolnictwo.

Zyskują zwierzęta, środowisko i ludzie

Wobec gwałtownych zjawisk pogodowych, narastającego kryzysu klimatycznego, zanikającej bioróżnorodności i ryzyka degradacji środowiska naturalnego, współpraca między biznesem a organizacjami ekologicznymi zyskuje szczególne znaczenie.

Jak mówią członkowie Błękitnego Patrolu WWF, ich praca jest formą służby społecznej. Są oni w różnym wieku, wykonują na co dzień różne zawody, ale łączy ich jedno: miłość do morza i gotowość do działania.

Bałtyk zamieszkują trzy gatunki fok: szare, pospolite i obrączkowane (nerpy). Największa i najliczniejsza jest foka szara, licząca ok. 60 tys. osobników. Na plaży można spotkać również dorosłe zwierzęta, ponieważ taki odpoczynek jest im potrzebny. Czasem plażowicze zakłócają ich spokój. Dlatego WWF przypomina: „Nie zbliżaj się do foki. Nie hałasuj. Nie rób zdjęć z bliska. Trzymaj psa na smyczy”. Nie zawsze bowiem potrafimy trafnie ocenić, czy i w jakiej pomocy potrzebuje zwierzę, dlatego też każdy przypadek obecności foki należy zgłosić do Błękitnego Patrolu WWF (tel. 795 536 009).

Innym zagrożeniem jest przyłów, czyli zaplątywanie się fok w sieci rybackie. Zdarza się, że jego ofiarą padają także morświny – jedyne walenie żyjące na stałe w Morzu Bałtyckim. To gatunek krytycznie zagrożony wyginięciem, wrażliwy na hałas i obecność człowieka. W Bałtyku Właściwym jest ich zaledwie około 500.

Chronić trzeba również ptaki. Sieweczka obrożna zakłada gniazda bezpośrednio na piasku, jej przetrwanie zależy od tego, czy człowiek nie zakłóci naturalnych procesów.

– Biznes ma ogromny wpływ na środowisko, ale także ogromną szansę, by stać się częścią pozytywnej zmiany. Dzięki partnerstwu z Lidl Polska możemy prowadzić akcje terenowe, wspierać zrównoważone praktyki oraz edukować konsumentów i dostawców, aby wspólnie działać na rzecz ochrony przyrody – opowiada Barbara Skuła-Dąbek, dyrektorka działu partnerstw strategicznych Fundacji WWF Polska.

ikona lupy />
Lidl Polska i Fundacja WWF wspólnie chronią Morze Bałtyckie / fot. materiały prasowe / Kriz Barvsson

Ważna świadomość i edukacja

Lidl Polska i Fundacja WWF Polska przygotowały wspólnie kampanię edukacyjną zachęcającą do podejmowania działań wspierających ochronę przyrody. Klienci odwiedzający sklepy sieci w całej Polsce mogą dowiedzieć się o znaczeniu Błękitnego Patrolu WWF dla istnienia ekosystemu Morza Bałtyckiego oraz zyskać konkretne wskazówki, jak na co dzień chronić bioróżnorodność i zasoby wodne. Przewidziano także działania edukacyjne adresowane do dostawców Lidl Polska. Eksperci współpracujący z Fundacją WWF Polska poprowadzą szkolenia na temat wdrażania zrównoważonych praktyk w biznesie. To sposób na kształtowanie bardziej odpowiedzialnego łańcucha dostaw.

– Nadrzędną wartością, która łączy nasze organizacje jest otwartość na współpracę, również z dostawcami i konsumentami – komentuje współpracę Mirosław Proppé, prezes Fundacji WWF Polska.

– Jako zespół Lidl Polska jesteśmy świadomi wpływu, jaki mamy zarówno na środowisko, jak i edukację konsumentów w zakresie ekologicznych rozwiązań. M.in. właśnie to poczucie odpowiedzialności leży u podstaw naszej współpracy. Bardzo mnie cieszy, że Lidl Polska jako jedyny retailer na rodzimym rynku działa w imię ochrony bioróżnorodności ramię w ramię z Fundacją WWF Polska, organizacją, która wspiera nas swoją wiedzą oraz niezastąpionym doświadczeniem w tej dziedzinie – mówi Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidl Polska.

Wspólne działania wpisują się w globalne Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ, zwłaszcza cel 12 (Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja), 13 (Działania na rzecz klimatu), 14 (Życie pod wodą) i 15 (Życie na lądzie).

Wśród ważnych inicjatyw edukacyjnych i budujących świadomość, zrealizowanych już wspólnie przez Lidl Polska i Fundację WWF Polska, jest między innymi kampania promująca dietę planetarną wśród klientów sieci oraz uczniów klas szkół podstawowych. Objęła ona swoim zasięgiem ok. 10 mln konsumentów i 17 tys. uczniów. W ramach tej akcji powstał specjalny landing page, na którym zamieszczone zostały przepisy bazujące na produktach roślinnych, a także informacje na temat prowadzenie diety przyjaznej planecie. Z kolei na kanale YouTube Kuchnia Lidla opublikowano dodatkowe filmy, pogłębiające tematykę prowadzonej kampanii.

– Ważne jest dla nas, że Lidl, jako sieć handlowa, w której w większości konsumenci zaopatrują się w żywność, edukuje oraz proponuje towary zdrowe i lokalne, ale także podpowiada, jak zdrowo odżywiać siebie i naszych bliskich. Misją WWF jest ochrona przyrody dla ludzi, bo w zdrowym środowisku można zdrowo i bezpiecznie żyć. Elementem zdrowego i bezpiecznego życia jest właśnie zdrowa żywność – tłumaczy Mirosław Proppé.

Działania na szeroką skalę

Lidl Polska w swoich prozdrowotnych i prośrodowiskowych działaniach, nie ogranicza się do kwestii związanych bezpośrednio z żywnością

– Na ochronę cennych zasobów patrzymy holistycznie – definiuje Włodzimierz Wlaźlak.

Firma wdrożyła konkretne rozwiązania systemowe: wykorzystuje na przykład odnawialne źródła energii, ogranicza emisję CO2 w transporcie, stosuje ekologiczne opakowania i eliminuje plastik, a także rozwija politykę zakupową opartą na zrównoważonych dostawach. Lidl Polska zakłada również łąki kwietne przy sklepach i centrach logistycznych.

Pszczoły, podobnie jak foki, morświny i sieweczki nie mają głosu, ale wolontariusze, edukatorzy, liderzy biznesu i konsumenci, mogą mówić oraz działać w ich imieniu. Z korzyścią dla wszystkich.

KR