Od początku roku zgłaszali się do nas przedsiębiorcy, którzy mówili, że chociaż minął rok od czasu, gdy naliczają opłatę recyklingową od foliówek, to wciąż nie wiedzą, jak i na jakie konto powinni wpłacić pobrane od klientów pieniądze. Przypomnijmy: chodzi o opłatę recyklingową w wysokości 20 gr (plus VAT), którą obowiązani są doliczać od 1 stycznia 2018 r. do sprzedawanych jednorazowych toreb na zakupy o grubości poniżej 50 mikronów. 

Zobowiązała ich do tego ustawa z 12 października 2017 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi (Dz.U. poz. 2056 ze zm.). Nałożyła ona na przedsiębiorców jeszcze jedną powinność: rozliczenia się z pobranych od klientów opłat, co powinni uczynić raz w roku – do 15 marca – po każdym roku kalendarzowym. Ustawodawca przewidział, że handlowcy sami będą obliczali opłatę, ale tylko bardzo ogólnie wskazał przy tym, że ma ona „stanowić dochód budżetu państwa”.

Tygodnik Gazeta Prawna 25.01.19

Tygodnik Gazeta Prawna 25.01.19

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Dziś przedsiębiorcy chcieliby wiedzieć, jak wywiązać się z obowiązku. Obecny rok jest pierwszym, w którym trzeba dokonać rozliczeń. Zgodnie z przepisami mają na to jeszcze niespełna dwa miesiące. – Tymczasem nie wiedzą, na jakie konkretnie konta bankowe powinni odprowadzić zebrane z opłaty recyklingowej kwoty, a także tego, czy i gdzie mają składać ewentualnie deklaracje – mówi Bartosz Draniewicz, radca prawny specjalizujący się w prawie ochrony środowiska.

– Obecnie czekamy na oficjalny komunikat Ministerstwa Środowiska w tej sprawie – słyszymy w biurze prasowym Carrefour Polska.

A chodzi o niebagatelne pieniądze – jak przed ponad rokiem szacował resort środowiska, łączne wpływy z tej opłaty mają przekroczyć 1,1 mld zł.

TO TYLKO FRAGMENT TEKSTU. CAŁY ARTYKUŁ PRZECZYTASZ W TYGODNIKU GAZETA PRAWNA