Do 30 czerwca dziennikarze i studenci dziennikarstwa oraz kierunków pokrewnych, zainteresowani udziałem w Voice Impact Award, mogą zgłaszać swoje prace w ogólnopolskim konkursie grantowym.
Aby wziąć w nim udział, należy napisać nowy tekst, reportaż, artykuł newsowy, wywiad lub felieton, który pokazuje przykłady przełamywania barier społecznych, kulturowych, technologicznych lub komunikacyjnych. Jak wskazuje organizator, nie muszą to być globalne wyzwania. Wystarczy opisanie niezauważonego wcześniej zjawiska lub przedstawienie nowego spojrzenia na dobrze znany problem. Tematem prac mogą być konkretne inicjatywy, rozwiązania, osoby, organizacje lub innowacyjne projekty, które realnie zmieniają rzeczywistość. Zgłoszenia można przesyłać przez formularz na stronie konkursowej.
Trzeba burzyć bariery w społeczeństwie
– Naszą misją jest burzenie barier w społeczeństwie. Ale wiemy, że nie zrobimy tego sami. Dlatego uruchamiamy konkurs Voice Impact Award – skierowany zarówno do doświadczonych dziennikarzy oraz tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w tym zawodzie. Wierzymy, że nawet pojedynczy głos – jeśli jest odważny i zaangażowany – może wywołać realną zmianę. Media mają ogromny wpływ na to, jak postrzegamy świat, dlatego chcemy wspierać tych, którzy wykorzystują je do burzenia barier, a nie ich budowania – mówi Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.
W czasach, kiedy polaryzacja polskiego społeczeństwa przybiera coraz większe rozmiary, rola mediów w burzeniu barier komunikacyjnych jest nie do przecenienia. Aż 87 proc. Polaków jest zmęczonych polaryzacją społeczną i polityczną widoczną zarówno w przestrzeni publicznej, jak i prywatnej. Z kolei prawie 80 proc. polskich dziennikarzy uważa, że bariery społeczne uniemożliwiają osiągnięcie porozumienia i podejmowanie najlepszych decyzji dla kraju. W odpowiedzi na te wyzwania T-Mobile stworzył platformę #BurzymyBariery, której częścią jest Voice Impact Award.
Nagrody finansowe i rzeczowe
Organizator konkursu zachęca uczestników, by wyszli poza utarte schematy, poszukali nowych tematów i przyjrzeli się sprawom, które realnie wpływają na otaczającą nas rzeczywistość. Prace zostaną ocenione anonimowo – najpierw w ramach preselekcji przez ekspertów Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, a następnie przez redaktorów naczelnych redakcji. Wśród partnerów konkursu Voice Impact Award znalazły się: Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Gazeta Wyborcza, Newsweek, Onet.pl, Polityka.pl, Puls Biznesu, Rzeczpospolita, Wirtualnapolska.pl oraz XYZ.pl.
Dziesięć najlepszych tekstów zostanie opublikowanych i wypromowanych w opiniotwórczych mediach, a autorzy trzech najwyżej ocenionych prac otrzymają granty finansowe. Odpowiednio: za I miejsce 30 tys. zł, za II 20 tys. zł, za III 10 tys. zł. Autorzy trzech najlepszych prac z grona studentów otrzymają „zestawy startowe dziennikarza”, na które składają się iPad Pro 11 cali, Wi Fi + Cellular, 256 GB oraz roczna subskrypcja Perplexity Pro.
– To ważna i piękna inicjatywa, która nie tylko przypomina o tej pozytywnej roli mediów, ale też angażuje adeptów dziennikarstwa, dając im realną przestrzeń do debaty i działania przeciw barierom i wykluczeniom, co wpisuje się w misję naszej uczelni – podkreśla dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, prof. ucz., jurorka konkursu z ramienia Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. – Dołączamy do tego projektu, ponieważ wspieramy inicjatywy, łączące edukację z praktyką społeczną – dodaje.
Konkurs stwarza możliwość wyjścia poza polaryzacyjny schemat tworzenia materiałów i pokazanie rozwiązań, które mogą mieć realny, pozytywny wpływ na polskie społeczeństwo.