Ministerstwa zdrowia i edukacji we współpracy z GIS przygotowały wytyczne, które mają zabezpieczyć szkoły przed koronawirusem. Oto one:

organizacja szkoły

  • Do szkoły mogą uczęszczać tylko uczniowie bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie został nałożony na nich obowiązek kwarantanny lub izolacji domowej. Na terenie szkoły na jedno dziecko może przypadać jeden opiekun (rodzic), który musi stosować środki ochronne w postaci maseczek oraz dezynfekować ręce lub użyć rękawiczek jednorazowych. Do tego dystans od kolejnego opiekuna powinien wynosić minimum 1,5 m.
  • Dyrektorzy mają obowiązek zamieszczenia przy wejściu do budynku informacji o obowiązku dezynfekowania rąk oraz instrukcji użycia środka dezynfekującego oraz zainstalowania dozowników z płynem i regularnego ich napełniania. Muszą też zamieścić numer do kontaktu z inspekcją sanitarną w sprawie koronawirusa +48 22 25 00 115 oraz numery alarmowe 999, 112.
  • Dyrektor powinien weryfikować, czy uczniowie noszą maseczki w przestrzeni publicznej oraz w przestrzeni wspólnej szkoły, gdy nie ma możliwości zachowania dystansu.
  • Do kontaktów z opiekunami ma być wykorzystywana komunikacja na odległość.
  • Dyrektor powinien zadbać o co najmniej jeden termometr bezdotykowy, który trzeba regularnie dezynfekować. Nie trzeba jednak mierzyć temperatury profilaktycznie wszystkim uczniom, ale tylko wtedy gdy jest podejrzenie zachorowania.
Uwaga! Od 6 do 12 sierpnia dyrektorzy mogli zgłosić MEiN zapotrzebowanie na stacje do dezynfekcji, termometry i maseczki ochronne, rękawiczki i płyny do dezynfekcji. Sprzęt przekaże bezpłatnie Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych.
  • Dyrektorzy muszą zadbać o taką organizację pracy i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie szkoły (szczególnie w miejscach wspólnych) i ograniczy gromadzenie się uczniów na terenie szkoły. Oznacza to, że:
– w miarę możliwości sale i węzły sanitarne powinny być wyznaczone dla poszczególnych klas w sposób umożliwiający zachowanie zasady dystansu społecznego;
– zaleca się ustalenie indywidualnego harmonogramu dnia (lub tygodnia) dla danej klasy, przebywanie przez klasy w wyznaczonej i stałej sali, a do grupy powinni być przyporządkowani ci sami nauczyciele, którzy nie prowadzą zajęć stacjonarnych w innych klasach; w celu ograniczenia kontaktów dzieci z różnych klas można wprowadzić różne godziny przychodzenia uczniów do szkoły;
– w salach lekcyjnych nadal należy zachować co najmniej 1,5 m odległość między stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów, chyba że pomiędzy stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika; ławka w bezpośrednim sąsiedztwie stolika nauczyciela powinna być wolna, a nauczyciele nie powinni przemieszczać się po klasie; przed rozpoczęciem zajęć powierzchnia biurka nauczyciela powinna zostać zdezynfekowana, regularnemu czyszczeniu podlegają też sprzęt i przybory, w tym sportowe, wykorzystywane na lekcjach; z sal powinny zniknąć przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować;
– należy przestrzegać, by uczniowie mieli własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce, o ile szkoła posiada szafki; przybory i podręczniki można zostawiać w szkole, kiedy uczeń wraca do domu; uczniowie nie mogą zabierać dodatkowych przedmiotów do szkoły;
– sale i części wspólne mają być wietrzone co najmniej raz na godzinę – w czasie zajęć i podczas przerwy, a także w dni wolne od zajęć; jak najwięcej zajęć powinno być organizowanych na świeżym powietrzu, w tym na boisku szkolnym; jeśli na lekcji WF nie można zachować dystansu, należy z niej zrezygnować;
– zajęcia świetlicowe odbywają się w miarę możliwości w grupach uczniów z danej klasy oraz w razie potrzeby w innych salach dydaktycznych, które nie są wykorzystywane do bieżącej nauki;
– personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć do minimum kontakty z uczniami oraz nauczycielami;
– należy ustalić i upowszechnić zasady realizacji zajęć pozalekcyjnych organizowanych w szkole, nie powinny się one odbywać w trakcie zajęć obowiązkowych szkoły, lecz dopiero po ich zakończeniu; rekomenduje się organizację zajęć pozalekcyjnych w małych grupach lub w oddziałach klasowych, oczywiście z zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów przeciwepidemicznych;
– należy ustalić zasady korzystania z biblioteki szkolnej oraz godziny jej pracy, uwzględniając konieczny okres dwóch dni kwarantanny dla książek i innych materiałów; podobnie w przypadku gabinetu profilaktyki zdrowotnej czy gabinetu stomatologicznego;
– w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych należy wywiesić plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji rąk instrukcje dezynfekcji; należy zapewnić miejsca/pojemniki do wyrzucania zużytych maseczek i rękawiczek;
– na stołówkach należy zadbać o odległość stanowisk pracy wynoszącą min. 1,5 m, a jeśli to jest niemożliwe – trzeba zapewnić środki ochrony osobistej; spożywanie posiłków powinno odbywać się w tych samych grupach i z zachowaniem dystansu; odległość między stolikami powinna wynosić co najmniej 1,5 m, chyba że między stolikami znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika; przy zmianowym wydawaniu posiłków konieczne jest czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie; w przypadku braku innych możliwości organizacyjnych dopuszcza się spożywanie posiłków przez dzieci w salach lekcyjnych, z zachowaniem zasad bezpiecznego i higienicznego spożycia posiłku;
– dzieci mogą spożywać posiłki i napoje przyniesione z domu;
– nie należy organizować poczęstunków oraz wspólnej degustacji potraw;
– jeżeli żywność jest zapewniona przez firmę zewnętrzną, a szkoła nie posiada zastawy stołowej wielorazowej, należy stosować jednorazowe naczynia i sztućce; należy usunąć dodatki (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetki) z obszaru sali jadalnej, mogą być one wydawanie tylko bezpośrednio przez obsługę; w stołówce należy zrezygnować z samoobsługi i dozowników do samodzielnego nalewania napojów, dania i produkty muszą być podawane przez osobę do tego wyznaczoną;
– dyrektor szkoły ma obowiązek aktualizacji i upowszechnienia wewnętrznego regulaminu lub procedur funkcjonowania szkoły w czasie epidemii;
– dyrektor ma obowiązek wprowadzenia dodatkowych środków ostrożności dotyczących funkcjonowania w szkole dzieci z chorobami przewlekłymi, robi to w porozumieniu z ich rodzicami/opiekunami prawnymi; w praktyce oznacza to konieczność utrzymania w ich przypadku wymaganego dystansu społecznego na lekcjach lub świetlicy, a jeśli to niemożliwe obowiązek, zasłaniania nosa i ust;
– dyrektorzy szkół wyposażonych w systemy wentylacyjno-klimatyzacyjne powinni przed nowym rokiem szkolnym przeprowadzić ich kontrolę, a w trakcie ich użytkowania prowadzić stały ich monitoring;
– dyrektorzy, którzy zauważą oznaki choroby, powinni wysłać ucznia lub pracownika do domu.
Źródło: MEiN, MZ, GIS

szczepienia uczniów i pracowników placówek oświatowych

  • Udział w akcji jest całkowicie dobrowolny. Szczepienia mogą być organizowane przez szkoły i realizowane z wykorzystaniem istniejących punktów szczepień populacyjnych – powszechnych lub mobilnych. Mobilne punkty szczepień to jednak domena placówek dużych miast. Tym samym w mniejszych w grę wchodzi ich wykonywanie w placówce zdrowia lub szkole.
  • Zgodnie z wytycznymi MEiN szczepienia mogą być wykonywane na terenie szkoły, ale tylko w pomieszczeniach spełniających określone wymagania higieniczno-sanitarne, tj. w pomieszczeniach pielęgniarek szkolnych/higienistek. Przy większej liczbie uczniów zgłoszonych do szczepień przeciw COVID-19 istnieje jednak możliwość zorganizowania punktu na terenie szkolnej hali sportowej – wzorem miejskich punktów szczepień powszechnych. Akcja szczepień w wybranym miejscu zostanie uzależniona od liczby chętnych.
  • Podczas szczepienia oprócz profesjonalnej opieki lekarskiej uczniom mogą towarzyszyć rodzice.
  • Zadania dyrektorów tych placówek oświatowych, które zdecydują się przystąpić do akcji szczepień w szkołach, są następujące:
– nawiązują współpracę z powszechnym lub populacyjnym punktem szczepień lub odpowiadają na zgłoszenie danego punktu szczepień gotowego przeprowadzić akcję. Za szczepienie na terenie placówki oświatowej odpowiada punkt szczepień;
– ustalają zasady współpracy (w tym niezbędne działania dotyczące przygotowania akcji szczepień uczniów) oraz zakres odpowiedzialności za czynności organizacyjne szkoły i punktu szczepień, sposób przygotowania miejsca do szczepień oraz termin ich przeprowadzenia;
– typują osobę do szybkiego kontaktu między szkołą a punktem szczepień;
– zbierają deklaracje od uczniów i rodziców niepełnoletnich uczniów, jest to bowiem podstawą do ustalenia, jak wiele osób zechce wykonać szczepienie za pośrednictwem szkoły (informacje te posłużą do oszacowania przewidywanej liczby dawek szczepionki dla szkoły). Zbieranie deklaracji na wykonanie szczepienia jest przewidziane na drugi tydzień września, do tego celu można wykorzystać dziennik elektroniczny, zgodnie z wytycznymi MEiN nie można tego robić przez System Informacji Oświatowej, jak to miało miejsce w przypadku nauczycieli;
– zbierają formularze ze zgodą na szczepienie, które muszą być popisane własnoręcznie przez rodziców lub pełnoletnich uczniów i dostarczone do szkoły przed wykonaniem szczepienia; można zatem w drugim tygodniu września zebrać jedynie deklaracje, a w dniu szczepienia uczniów umożliwić im przekazanie bezpośrednio lekarzowi formularza ze zgodą rodziców na szczepienie lub zgodą samego ucznia, o ile jest pełnoletni;
– powiadamiają punkt szczepień o liczbie złożonych deklaracji i liczbie osób chętnych do zaszczepienia w wyznaczonym terminie;
– przygotowują miejsce w szkole na szczepienia, które powinno przewidywać miejsce dla osób czekujących na jego wykonanie, a dla lekarza do weryfikacji formalnej kwestionariusza kwalifikującego do szczepienia, miejsce do wykonania szczepienia oraz do obserwacji po podaniu szczepionki; należy też wyznaczyć toaletę przeznaczoną wyłącznie dla zespołu szczepiącego oraz toaletę dla innych osób chętnych do zaszczepienia;
– w razie szczepień wykonywanych w placówce zdrowia organizują wyjście do punktu szczepień, po ich stronie będzie zapewnienie dowozu dzieci do placówki; w tej sytuacji dyrektor placówki ponosi odpowiedzialność taką samą jak przy organizowaniu wyjazdu dzieci np. na wycieczkę szkolną, zapewnia też opiekę podczas szczepienia, czyli deleguje do tego nauczycieli;
– upowszechniają wśród uczniów i ich rodziców informacje dotyczące akcji szczepień oraz organizują zajęcia z wychowawcą dla uczniów oraz spotkania z rodzicami o charakterze informacyjno-edukacyjnym; Po 20 sierpnia do szkół miały trafić przygotowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji:
• filmy edukacyjne odwołujące się do profilaktyki zdrowotnej oraz znaczenia zdrowia (dla uczniów starszych szkół podstawowych oraz dla młodzieży ze szkół ponadpodstawowych);
• scenariusze lekcji do wykorzystania na zajęciach z wychowawcą (odbiorcami zajęć będą uczniowie szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych);
• materiały edukacyjne adresowane do nauczycieli, rodziców i młodzieży, a przygotowane przez specjalistów (profesorów wirusologii i epidemiologii) na temat roli szczepień w zapobieganiu epidemii;
– kontaktują się z pełnomocnikiem wojewody ds. szczepień, który jest regionalnym punktem koordynacyjno-kontaktowym w zakresie Narodowego Programu Szczepień, lub wojewódzkim oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia w razie odmowy udziału punktu szczepień. Resort edukacji nie wyklucza możliwości szczepienia na terenie szkoły innych osób związanych ze szkołą (np. pracowników szkoły lub rodzin uczniów), ustalenia w tej kwestii pozostawia jednak dyrektorom, którzy powinni zawrzeć porozumienia w tej sprawie z punktami szczepień. Ponadto, zgodnie z wytycznymi MEiN, rodzic lub opiekun dziecka nie musi być obecny podczas jego szczepienia, wymagana jest tylko jego zgoda na przeprowadzenie szczepienia, która powinna być złożona na kwestionariuszu wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem;
– podczas szczepień muszą zadbać o zachowanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w związku z epidemią COVID-19, czyli o zakrywanie ust i nosa maseczką, zachowanie odstępu między osobami min. 1,5 m.
Źródło: MEiN, MZ, GIS

organizacja zajęć wspomagających (wyrównawczych)

  • Udział uczniów w tych zajęciach jest dobrowolny.
  • Zajęcia wyrównawcze mogą być prowadzone z obowiązkowych przedmiotów z zakresu kształcenia ogólnego, określonych w ramowych planach nauczania dla poszczególnych typów szkół.
  • Zajęcia te mogą być prowadzone w terminie od 2 września do 22 grudnia 2021 r. w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
  • Tygodniowa liczba godzin tych zajęć nie może być wyższa niż iloczyn dwóch godzin i liczby oddziałów szkolnych w szkole, wynikającej z danych Systemu Informacji Oświatowej według stanu na 31 marca 2021 r.
  • Zajęcia muszą być prowadzone w bezpośrednim kontakcie z uczniami w szkole, czyli nie mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  • 15 godzin to liczba godzin zajęć wspomagających przeliczeniowo na oddział. Oznacza to, że dyrektor szkoły decyduje finalnie o przeznaczeniu tych godzin dla konkretnych grup uczniów (grup oddziałowych, międzyoddziałowych czy międzyklasowych), biorąc pod uwagę potrzeby uczniów oraz możliwości organizacyjne szkoły. Zatem dla danej grupy uczniów w zależności od możliwości i potrzeb może być zorganizowanych więcej lub mniej niż 15 godz. zajęć wspomagających.
  • Zajęcia wspomagające muszą być dokumentowane zgodnie z par. 11 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U z 2017 r. poz. 1646), czyli w dzienniku innych zajęć (niż zajęcia wpisywane do dziennika lekcyjnego).
  • Obowiązki dyrektora w zakresie organizacji dodatkowych zajęć wyrównawczych są następujące:
– do dyrektorów szkół należy wybór przedmiotów, z których będą się odbywały zajęcia dodatkowe, oraz sposób ich organizacji w szkołach (wymiar godzin oraz termin); decyzję w tej sprawie szefowie placówek oświatowych powinni podjąć w uzgodnieniu z radą pedagogiczną, biorąc pod uwagę potrzeby uczniów oraz możliwości organizacyjne szkoły; dyrektor decyduje również o powierzeniu realizacji zajęć wspomagających nauczycielom zatrudnionym w szkole;
– o zajęciach wyrównawczych dyrektor ma obowiązek powiadomić rodziców uczniów i pełnoletnich uczniów, najlepiej zrobić to poprzez dziennik elektroniczny, w ten sam sposób można też zebrać deklaracje o uczestnictwie w nich;
– w przypadku braku zainteresowania udziałem w zajęciach w danej klasie dyrektor może przeznaczyć godziny zajęć na poczet innych klas;
– aby zajęcia mogły dojść do skutku, powinno się na nie zgłosić przynajmniej 10 uczniów z danej klasy; jeśli uczniów będzie mniej, można je zorganizować w grupach składających się z uczniów różnych klas, warunkiem jest jednak zebranie co najmniej 10 chętnych, wyjątkiem są małe szkoły, czyli np. podstawowe, w których w klasach IV–VIII jest nie więcej niż 60 uczniów, wtedy grupa może liczyć pięć osób;
– obowiązkiem dyrektora szkoły jest też poinformowanie JST o chęci ich organizacji (pierwszy termin minął 25 czerwca, a drugi 30 lipca); na tej podstawie nastąpi naliczenie dotacji na organizację zajęć, jest to 70 zł na jedną godzinę lekcyjną (45 minut); przekazanie środków nastąpi na wskazany przez dyrektora rachunek bankowy do 20 września 2021 r.; dyrektor ma obowiązek rozliczenia dotacji celowej na dofinansowanie; w sumie do rozdania jest 187 mln zł;
– zgodnie z prawem oświatowym szkoły mają też obowiązek przeprowadzić diagnozę potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka dla danej społeczności szkolnej; zatem w roku szkolnym 2021/2022 szkoły wprowadzą do programu wychowawczo-profilaktycznego elementy promocji zdrowia, w tym dotyczące zdrowia psychicznego, profilaktyki chorób zakaźnych i szczepień, zadanie to będzie przedmiotem nadzoru pedagogicznego (w formie monitorowania) realizowanego przez wszystkich kuratorów oświaty.
Źródło: MEiN, MZ, GIS