Im krócej, tym lepiej. Firmy i kancelarie pękają w szwach od przesłanych CV. Dlatego należy podawać wyłącznie najważniejsze informacje, bez niepotrzebnego rozpisywania się. Paradoksalnie, im dłużej pracujemy, tym nasze CV będzie krótsze, dotychczasowe stanowiska i obowiązki będą wystarczającą referencją. Wystarczy napisać, że było się partnerem w renomowanej firmie prawniczej albo dyrektorem pionu prawnego w korporacji i to w zupełności powinno wystarczyć.Najpierw podajemy dane personalne: imię, nazwisko, wiek, stan cywilny oraz kontakt do siebie (telefon komórkowy, e-mail). Można dodać swoje zdjęcie, ale mało osób tak robi.Następnie informacje, kiedy i gdzie pracowaliśmy z podaniem ważniejszych obowiązków i projektów. Co w sytuacji, kiedy dopiero zaczynamy karierę i cierpimy na brak doświadczenia zawodowego? Wtedy pomińmy tę rubrykę, ale zaznaczmy, jeśli mamy za sobą choćby dorywcze zajęcia, nawet takie, jak wakacyjna praca w restauracji. Nie ma się czego wstydzić, to może być ważny sygnał dla potencjalnego pracodawcy, że umiemy o siebie zadbać, łączymy studia z regularną pracą.Następnym punktem jest edukacja. Wystarczy skoncentrować się na studiach, ewentualnie maturze, liceum oraz dodatkowych kursach i szkoleniach, o ile są istotne z perspektywy przyszłego pracodawcy. Gdy w czasie nauki działaliśmy jako wolontariusz w różnych organizacjach pozarządowych, fundacjach, samorządach studenckich, koniecznie o tym napiszmy. Zaangażowanie społeczne robi furorę również w środowiskach prawniczych.Języki obce z informacją o stopniu ich znajomości. Ja stosuję skalę od 1 (najniższy stopień zaawansowania) do 5 (najwyższy). Uwaga, bądźmy krytyczni wobec siebie. Już na spotkaniu rekrutacyjnym rozmówcy mogą zweryfikować naszą znajomość angielskiego. Lepiej, by byli miło zaskoczeni niż mocno rozczarowani, że wpisany w CV poziom advanced jest ledwie pre-intermediate. Koncentrujmy się na praktycznej znajomości języków, ich późniejszym wykorzystaniu w pisaniu opinii prawnych, memorandów, e-maili, w rozmowach z klientami. Czy warto chwalić się najprzeróżniejszymi dyplomami i certyfikatami? Wyłącznie, kiedy pochodzą z renomowanych szkół językowych. Ostatni punkt to hobby. Dlaczego zainteresowania miałyby kogokolwiek obchodzić? Wbrew pozorom są istotne, zwłaszcza w czasach, kiedy firmy, budując swój bardziej ludzki wizerunek, zwracają uwagę na pozazadowowe życie pracowników. Aczkolwiek nie przesadzajmy z rozpiętością zainteresowań. Rekruterzy często weryfikują, co wpisali kandydaci, zadając dodatkowe pytania o hobby.Na końcu koniecznie dodajmy oświadczenie, że wyrażamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w CV do procesu rekrutacji. Firmy, zwłaszcza te prawnicze, są niezwykle czułe na punkcie legalności swoich działań i dlatego uzyskują, gdzie tylko można, wiele zgód, zabezpieczając się przed potencjalnymi roszczeniami.W jakim języku pisać CV? Mam CV po polsku i angielsku, chociaż znam jeszcze francuski. Jeśli jednak mówimy tylko po polsku, ograniczmy się do tej wersji, nie ma sensu produkować innych, których i tak nie będziemy rozumieć. Natomiast miejmy świadomość, że nieznajomość języka angielskiego bardzo ogranicza możliwości kariery zarówno w firmach prawniczych, jak i w korporacjach. Może z samym znalezieniem pracy na niższych stanowiskach nie powinno być jeszcze kłopotu, ale późniejszy awans będzie mocno utrudniony.Sprawdźmy dokładnie, czy nie ma żadnych błędów – ortograficznych, stylistycznych i wszelkich innych. Mój znajomy, członek zarządu korporacji, z góry eliminował CV z błędami językowymi. Używajmy również polskich czcionek, bez nich jest duże ryzyko, że CV przynajmniej we fragmentach będzie nieczytelne, nie mówiąc o tym, że będzie niechlujnie wyglądać. Curriculum vitae, jak każdy dokument, zacznie żyć własnym życiem, dbajmy więc o jego formę.Załączmy list motywacyjny, w którym napiszmy, dlaczego wysyłamy CV. Przeważnie listy przewodnie są ogólne i grzecznościowe, choć zdarzają się wybrańcy losu próbujący udowodnić, że bez nich firma sobie nie poradzi i najpewniej splajtuje. Nie bierzmy z nich przykładu, lepiej krótko i uprzejmie wyjaśnić, dlaczego ubiegamy się o dane stanowisko. Zaznaczmy, że jesteśmy do dyspozycji na wypadek pytań, i dodajmy coś indywidualnego od siebie.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama