statystyki

Kolejarze wyrastają na deweloperów

autor: Konrad Majszyk02.04.2015, 08:05; Aktualizacja: 02.04.2015, 08:06
Z przewozami pasażerskimi i modernizacją infrastruktury wciąż w Polsce nie jest najlepiej, ale w deweloperce menedżerowie PKP się odnaleźli.

Z przewozami pasażerskimi i modernizacją infrastruktury wciąż w Polsce nie jest najlepiej, ale w deweloperce menedżerowie PKP się odnaleźli.źródło: ShutterStock

Na 120 ha atrakcyjnych gruntów należących do PKP mają wkrótce powstać biurowce, mieszkania, centra handlowe oraz hotel. Łącznie jest mowa o 16 projektach wartych ponad 18 mld zł

Z przewozami pasażerskimi i modernizacją infrastruktury wciąż w Polsce nie jest najlepiej, ale w deweloperce menedżerowie PKP się odnaleźli. Jak dowiedział się DGP, w ciągu najbliższych dni przedstawią dewelopera wybranego do przebudowy Warszawy Głównej. 10 ha w rejonie pl. Zawiszy – zaledwie jeden przystanek tramwajowy od nowej drugiej linii metra – może być warte nawet pół miliarda złotych.

Kolej zakłada ostrożnie, że prace ruszą ok. 2017 r. W tym miejscu mają powstać mieszkania, biura i część handlowa. Przy okazji – i to ma być pierwszy etap inwestycji – zostanie odbudowana nieczynna stacja Warszawa Główna, gdzie zatrzymają się pociągi podmiejskie. Wartość inwestycji to prawie 3,2 mld zł. To ścisła czołówka najcenniejszych projektów powołanej przez PKP cztery miesiące temu spółki deweloperskiej Xcity Investment.

– Wartość projektów deweloperskich w naszym portfolio wynosi ponad 4,5 mld euro. Dysponujemy działkami w ścisłych centrach większości polskich miast – twierdzi Maciej Król, prezes Xcity Investment.

DGP dotarł do biznesowych założeń 16 realizowanych i negocjowanych projektów. Na czym polega ich mechanizm? Do 2018 r. PKP wnosi aportem do Xcity grunty o wartości blisko 1 mld zł. Na zaniedbanym terenie prywatny partner odtwarza dla PKP infrastrukturę kolejową (w 11 z 16 przypadków Xcity wymaga zbudowania stacji, którą potem przejmie PKP). „Przy okazji” stawia mieszkania, biura, galerie handlowe itd. PKP mają w biznesowym przedsięwzięciu mniejszościowy udział, którego docelowo się pozbywają. Tak stało się np. w przypadku galerii Poznań City Center. – Dziś realizujemy siedem projektów. Trzy kolejne są w fazie rokowań, planowanych jest zaś sześć – wylicza Maciej Król. – Analizujemy też kolejnych 130 lokalizacji pod kątem realizacji inwestycji – ujawnia.

– Dla dewelopera atrakcyjne jest to, że nie musi ponosić dużych nakładów na zakup nieruchomości. Oferowane działki mają często duży potencjał, znajdują się w dobrych lokalizacjach. Minusem może być to, że działki PKP nie są często objęte procedurą planowania przestrzennego – tłumaczy Mikołaj Martynuska z agencji nieruchomości CBRE.

Xcity wzięła na celownik centrum Warszawy. W marcu poinformowała o planach budowy 200-metrowego wieżowca Centralna Park. Budynek z biurami i hotelem miałby wystrzelić w samym sercu miasta: nad torami „średnicy” naprzeciwko Dworca Centralnego, bezpośrednio nad kolejowym przystankiem WKD, z którym byłby połączony. Teraz w tym miejscu jest parking. Realizacja inwestycji mogłaby się rozpocząć w 2018 r.

W ostatnich dniach kolej wybrała firmę deweloperską Archicom do budowy centrum biznesowo-handlowego w rejonie zabytkowej stacji Wrocław Świebodzki (umowa nie jest jeszcze podpisana). To jeden z największych obszarowo projektów PKP, który zajmie 28 ha. W planie są budynki mieszkaniowe, ale też biura i centrum handlowe.


Pozostało jeszcze 45% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie