statystyki

Drogi: Przetargi przygotowane. Teraz Adamczyk czeka na sygnał, że są pieniądze

autor: Konrad Majszyk21.02.2017, 07:44; Aktualizacja: 21.02.2017, 09:39
Dotychczas było tak, że w przetargach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w stopunktowej skali cena stanowiła 90 punktów, a po 5 punktów czas realizacji i termin gwarancji.

Dotychczas było tak, że w przetargach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w stopunktowej skali cena stanowiła 90 punktów, a po 5 punktów czas realizacji i termin gwarancji.źródło: ShutterStock

W kolejce do odpalenia czekają zamówienia na Via Baltica, trasę S3 i A1 do Częstochowy.

Dotychczas było tak, że w przetargach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w stopunktowej skali cena stanowiła 90 punktów, a po 5 punktów czas realizacji i termin gwarancji. Jak twierdzi prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Jan Styliński, punkty pozacenowe były fikcją i listkiem figowym. Decydowała najniższa cena, bo każda z firm i tak deklarowała najkrótszy dopuszczalny termin realizacji kontraktu i najdłuższą możliwą gwarancję. Teraz przy wyborze oferty cena stanowi maksymalnie 60 punktów. Tego wymaga znowelizowane prawo zamówień publicznych. DGP sprawdził, jak wygląda reszta, czyli 40 punktów pozacenowych. Ustalenia w tej sprawie trwały wiele tygodni, aż Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) je „klepnęło”.

Nowe zasady przetargów

Do 12 punktów firmy mogą otrzymać za termin realizacji. Wykonawca deklaruje, o ile pełnych miesięcy szybciej zbuduje drogę. Jak usłyszeliśmy w resorcie, komisje przetargowe zwykle będą pozwalać na zadeklarowanie przyspieszenia do sześciu miesięcy, nie dłużej.

Do 6 punktów za personel wykonawczy. Wyżej są punktowani wykonawcy, którzy zatrudniają pracowników na umowach o pracę. Chodzi też o ograniczanie podzlecania prac podwykonawcom przez firmy „w teczkach”. Dla zwiększenia liczby punków spółka może zadeklarować niezmienność kierownika i kluczowych pracowników przez cały czas trwania budowy. Wcześniej zdarzało się, że kierownik budowy zmieniał się co dwa miesiące, bo firma przesuwała inżynierów w inny rejon Polski.

Kryteria jakościowe nawierzchni. MIB postanowiło, że do 9 punktów w przetargach GDDKiA jest do wzięcia za właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, a do 8 punktów za tzw. równość podłużną. Dotychczas w wymaganiach egzekwowanych przez GDDKiA znajdowały się minimalne wymagane parametry jakości.


Pozostało jeszcze 77% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie