statystyki

Drogi: Przetargi przygotowane. Teraz Adamczyk czeka na sygnał, że są pieniądze

autor: Konrad Majszyk21.02.2017, 07:44; Aktualizacja: 21.02.2017, 09:39
Dotychczas było tak, że w przetargach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w stopunktowej skali cena stanowiła 90 punktów, a po 5 punktów czas realizacji i termin gwarancji.

Dotychczas było tak, że w przetargach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w stopunktowej skali cena stanowiła 90 punktów, a po 5 punktów czas realizacji i termin gwarancji.źródło: ShutterStock

W kolejce do odpalenia czekają zamówienia na Via Baltica, trasę S3 i A1 do Częstochowy.

Dotychczas było tak, że w przetargach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w stopunktowej skali cena stanowiła 90 punktów, a po 5 punktów czas realizacji i termin gwarancji. Jak twierdzi prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Jan Styliński, punkty pozacenowe były fikcją i listkiem figowym. Decydowała najniższa cena, bo każda z firm i tak deklarowała najkrótszy dopuszczalny termin realizacji kontraktu i najdłuższą możliwą gwarancję. Teraz przy wyborze oferty cena stanowi maksymalnie 60 punktów. Tego wymaga znowelizowane prawo zamówień publicznych. DGP sprawdził, jak wygląda reszta, czyli 40 punktów pozacenowych. Ustalenia w tej sprawie trwały wiele tygodni, aż Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) je „klepnęło”.

Nowe zasady przetargów

Do 12 punktów firmy mogą otrzymać za termin realizacji. Wykonawca deklaruje, o ile pełnych miesięcy szybciej zbuduje drogę. Jak usłyszeliśmy w resorcie, komisje przetargowe zwykle będą pozwalać na zadeklarowanie przyspieszenia do sześciu miesięcy, nie dłużej.

Do 6 punktów za personel wykonawczy. Wyżej są punktowani wykonawcy, którzy zatrudniają pracowników na umowach o pracę. Chodzi też o ograniczanie podzlecania prac podwykonawcom przez firmy „w teczkach”. Dla zwiększenia liczby punków spółka może zadeklarować niezmienność kierownika i kluczowych pracowników przez cały czas trwania budowy. Wcześniej zdarzało się, że kierownik budowy zmieniał się co dwa miesiące, bo firma przesuwała inżynierów w inny rejon Polski.

Kryteria jakościowe nawierzchni. MIB postanowiło, że do 9 punktów w przetargach GDDKiA jest do wzięcia za właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, a do 8 punktów za tzw. równość podłużną. Dotychczas w wymaganiach egzekwowanych przez GDDKiA znajdowały się minimalne wymagane parametry jakości.


Pozostało 77% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie