Czy i gdzie można znaleźć przepisy regulujące dopuszczalną temperaturę w kabinie maszynisty, w której pracownik spędza 8 godzin? Ile taka temperatura powinna wynosić?
Z uwagi na to, że nie ma szczególnych przepisów, które określałyby temperaturę, jaka powinna panować w kabinie maszynisty, w której pracownik spędza 8 godzin, należy stosować przepisy ogólne odnoszące się do stanowisk pracy.
Stosownie do postanowień par. 30 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej: r.o.b.h.p.), w pomieszczeniach pracy pracodawca powinien zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania), nie niższą niż 14°C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna oraz w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C.
Nie istnieją natomiast normy określające temperaturę maksymalną. Jedyny wyjątek dotyczy pracy osób młodocianych. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wykazu prac zabronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac nie mogą oni pracować w pomieszczeniach, w których temperatura przekracza 30°C, a wilgotność względna powietrza – 65 proc.
Wobec braku określenia w r.o.b.h.p. optymalnej temperatury w pomieszczeniach pracy, w zakresie utrzymania pomieszczeń pracy istnieje możliwość posiłkowania się – stosownie do par. 3 r.o.b.h.p. – wymaganiami określonymi w przepisach rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dalej: r.w.t.b.). Można uznać, że określone w par. 134 r.w.t.b. temperatury obliczeniowe ogrzewanych pomieszczeń – dla pomieszczeń pracy biurowej: 20°C – odpowiadają w przybliżeniu optymalnym temperaturom w pomieszczeniach pracy. W okresie letnim, gdy pracownicy lżej się ubierają, temperatura powinna być jednak nieco wyższa (22–24°C), gdyż warto mieć na uwadze, że różnice temperatury wewnętrznej i zewnętrznej przekraczające 5–7°C mogą powodować przeziębienia pracowników i w konsekwencji absencję chorobową.
Pomimo tego, że powyższe wartości dotyczą pomieszczeń pracy zlokalizowanych w obiektach budowlanych, to jednak w mojej ocenie można je odnieść również do innych stanowisk pracy (np. kabiny pojazdu czy tak jak w analizowanym przypadku – kabiny lokomotywy).
Pracodawca powinien także pamiętać, że w przypadku, gdy na stanowiskach pracy temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C, to zgodnie z par. 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów jest zobowiązany zapewnić pracownikom napoje (np. wodę). ©?
! Przepisy dotyczące bhp nie określają maksymalnej dopuszczalnej temperatury w miejscu pracy.
Podstawa prawna
Par. 3 i 30 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (Dz.U. nr 200, poz. 2047 ze zm.).
Par. 134 rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1422 ze zm.).
Par. 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. nr 60, poz. 279).