statystyki

Bank może mailowo zawiadamiać o zmianach w umowie tylko za zgodą klienta

autor: Emilia Świętochowska26.01.2017, 07:20; Aktualizacja: 26.01.2017, 09:16
Praktykę BAWAG-u zakwestionowało jednak stowarzyszenie konsumenckie, uważając ją za niezgodną z przepisami o usługach płatniczych.

Praktykę BAWAG-u zakwestionowało jednak stowarzyszenie konsumenckie, uważając ją za niezgodną z przepisami o usługach płatniczych.źródło: ShutterStock

Przesyłanie klientom wiadomości na specjalne skrzynki mailowe założone na serwerach banku nie jest właściwym sposobem informowania o zmianach w warunkach umownych. Instytucje finansowe mogą jednak wykorzystywać do tego prywatne adresy mailowe konsumentów, jeśli mają na to ich zgodę – stwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu.

Reklama


Sprawa dotyczyła właścicieli rachunków internetowych w austriackim banku BAWAG. Osoby korzystające z tych usług dostają powiadomienia o zmianach w regulaminie i inne informacje na temat swojego konta wyłącznie na założone im po to skrzynki mailowe (jest to warunek umowny). Można się na nie zalogować tylko ze strony internetowej banku, a przychodzącymi tam wiadomościami konsument może swobodnie zarządzać.

Praktykę BAWAG-u zakwestionowało jednak stowarzyszenie konsumenckie, uważając ją za niezgodną z przepisami o usługach płatniczych. Zgodnie z nimi wszelkie informacje o zmianach dotyczących rachunku elektronicznego bank powinien dostarczać klientom „na papierze lub na innym trwałym nośniku informacji”. Jak wynika z unijnej dyrektywy w sprawie usług płatniczych (2007/64/WE), aby uznać nośnik za „trwały”, użytkownik musi mieć dostęp do przechowywanych na nim informacji przez odpowiedni okres, a także możliwość odczytywania ich w pierwotnie otrzymanej postaci. Warunki te spełnia więc przede wszystkim dysk CD, pendrive czy dysk twardy komputera osobistego. Powstało więc pytanie, czy trwałym nośnikiem jest też każda strona internetowa.


Pozostało jeszcze 58% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama