statystyki

Uczniowie potrzebują kontaktu z realnym środowiskiem pracy

autor: Artur Radwan16.08.2017, 07:45; Aktualizacja: 16.08.2017, 09:06
Wszyscy (nauczyciele, rodzice) musimy pracować nad świadomością młodych ludzi, że edukacja i rynek pracy to nie dwie „odrębne rzeczywistości”.

Wszyscy (nauczyciele, rodzice) musimy pracować nad świadomością młodych ludzi, że edukacja i rynek pracy to nie dwie „odrębne rzeczywistości”.źródło: ShutterStock

Mirosław Górczyński: Na pytanie, czy w szkole potrzebny jest doradca zawodowy – zdecydowana większość uczniów odpowiada, że tak. Jednocześnie na pytanie, czy im osobiście potrzebny jest kontakt takim specjalistą – odpowiadają, że nie

Reklama


Po wakacjach w szkołach podstawowych mają się pojawić doradcy zawodowi. Siódme klasy w ciągu roku mają mieć z nimi co najmniej 10 godzin zajęć. Nie wydaje się to panu zbyt mało?

Tych godzin jest mało, ale musimy pamiętać, że trzeba było wyasygnować na te godziny określone środki finansowe. To krok w dobrym kierunku – ważne, by nie był to krok ostatni.

Jak powinny według pana wyglądać takie zajęcia?

Powinny uwzględniać cztery obszary celów, stanowiących rodzaj treści programowych. Mam tu na myśli poznanie siebie, świat zawodów i rynek pracy, rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych. Dzisiejszy rynek pracy to nie miejsce, na którym pracy brakuje, ale rynek, który szuka specjalistów posiadających określone kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Stąd tak ważne wydaje się wskazywanie uczniom, gdzie i jak (kształcenie formalne, pozaformalne, nieformalne) mogą doskonalić już posiadane lub zdobywać nowe kompetencje i kwalifikacje, wskazywanie im, jak dynamicznie zmieniają się krajowe, regionalne i lokalne rynki pracy.

Czy uczniowie będą poważnie traktować tego typu zajęcia?

Kiedy mówimy o doradztwie zawodowym, musimy być świadomi jednej bardzo istotnej rzeczy. Na pytanie, czy w szkole potrzebny jest doradca zawodowy – zdecydowana większość uczniów odpowiada, że tak. Jednocześnie na pytanie, czy im osobiście potrzebny jest kontakt z takim specjalistą – odpowiadają, że nie. To jednak pozorna sprzeczność. Moim zdaniem pokazuje, że uczniowie intuicyjnie czują wagę zagadnienia świadomych i przemyślanych decyzji edukacyjno-zawodowych, potrzebują tylko kogoś, kto ich w tych wyborach będzie wspierać. To swoiste wyzwanie dla doradców zawodowych, ich ogromna odpowiedzialność. Jestem przekonany, że atrakcyjnie prowadzone doradztwo zawodowe w szkole przez kompetentnych nauczycieli specjalistów ma ogromny potencjał, a dokonane ostatnio zmiany w prawie oświatowym tworzą realne warunki, by mogło być w sposób planowy i profesjonalny realizowane. To moim zdaniem odpowiedź na pytanie, czy uczniowie będą poważnie traktować zajęcia z doradztwa edukacyjno-zawodowego.


Pozostało jeszcze 63% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane

Reklama