Miasta i gminy będą korzystać z pomocy Państwowej Straży Pożarnej (PSP) i Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) w dowozie osób starszych i niepełnosprawnych do punktów szczepień tylko w szczególnych sytuacjach. Pod koniec grudnia ubiegłego roku strażaków do pomocy jednostkom samorządu terytorialnego (JST) w dowozie mieszkańców na szczepienia zaangażował rząd.
Miasta i gminy będą korzystać z pomocy Państwowej Straży Pożarnej (PSP) i Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) w dowozie osób starszych i niepełnosprawnych do punktów szczepień tylko w szczególnych sytuacjach. Pod koniec grudnia ubiegłego roku strażaków do pomocy jednostkom samorządu terytorialnego (JST) w dowozie mieszkańców na szczepienia zaangażował rząd.
Marcin Skonieczka, wójt gminy Płużnica, zaznacza, że jeśli busy należące do gminy okażą się niewystarczające, samorząd ma możliwość skorzystania z trzech samochodów lekkich, które są na wyposażeniu trzech lokalnych jednostek OSP. Gmina stawia jednak przede wszystkim na kierowców, którzy mają doświadczenie w świadczeniu tego typu usług dla mieszkańców. – Od kilku lat organizujemy dla seniorów transport do ośrodków zdrowia w ramach projektu Kluby Seniora – zaznacza Marcin Skonieczka.
W Gdańsku transport osób do punktów szczepień w większości będzie wykonywany mikrobusami dostosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych. – Nie planujemy korzystać z pojazdów OSP ani PSP. O pomoc będziemy prosić tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. przy konieczności przemieszczenia osób do podstawionego transportu – informuje biuro prasowe miasta Gdańsk.
W Warszawie w systemie dowozu osób z niepełnosprawnościami znajdzie się transport specjalistyczny i niespecjalistyczny w zależności od potrzeb pacjenta. – W tej chwili nie mamy opracowanego systemu skorzystania z pomocy straży pożarnej, analizujemy to – poinformowało biuro prasowe stołecznego urzędu miasta.
Jedynym miastem, które zadeklarowało korzystanie z pojazdów OSP, jest Zielona Góra. Tam na szczepienia mieszkańcy będą wożeni także pojazdami straży miejskiej i tymi, którymi dysponują miejskie placówki oświatowe. Samochody dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami w Zielonej Górze ma zapewnić firma wybrana w ogłoszonym przetargu.
Na podobne rozwiązanie zdecydował się Poznań. – Zadanie obsługi transportu przeznaczonego dla uprawnionych będzie realizowane wspólnie z organizacją pozarządową wyłonioną w naborze w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie – poinformowała Joanna Żabierek, rzeczniczka prasowa prezydenta Poznania i urzędu miasta. Dodała, że zasób straży pożarnej, ze względu na ograniczoną liczbę pojazdów, będzie stanowił rezerwę.
Część samorządów stawia na komunikację miejską. W Lublinie zarówno za organizację, jak i za realizację transportu osób wymagających pomocy w dotarciu do punktów szczepień będzie odpowiadać Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Jak zaznaczają urzędnicy, MPK zapewni także busy przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Związek Miast Polskich przypomina, że do wyboru realizatora transportu pacjentów na szczepienia nie stosuje się przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 oraz z 2020 r. poz. 288 ze zm.).
Szczepienia seniorów rozpoczną się 25 stycznia.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama