Według badania przeprowadzonego na sześciu wiodących portach lotniczych z całego świata, pasażerowie to osoby, które znają się na technologiach, ale niechętnie korzystają z najnowszych usług mobilnych. Odsetek pasażerów korzystających ze smartfonów wynosi 76%, co przewyższa światową średnią, która kształtuje się na poziomie 40%.
Nawet jeśli pasażerowie korzystają ze smartfonów i przyznają, że są zainteresowani usługami mobilnymi, w większości przypadków są to tylko deklaracje. Pomimo wzrostu w ostatnich latach, aktualny odsetek osób korzystających z usług takich jak mobilna odprawa czy rezerwacja biletów, wynosi poniżej 5%.
Francesco Violante, dyrektor generalny firmy SITA mówi: “Technologie stały się niezbędnym narzędziem w podróży dla dzisiejszych pasażerów. Według naszego tegorocznego badania aż 90% z nich twierdzi, że technologie pomagają im w czasie podróży. Obserwujemy także możliwości dalszych ulepszeń – ze smartfonem w ręku pasażerowie są wyposażeni w zaawansowane usługi mobilne.”
„Pasażerowie są gotowi i stoją na progu prawdziwej ery mobilnej. Badanie pokazało, że branża lotnicza powinna skupić się na oferowaniu usług mobilnych, które ułatwią rezerwację lotów i zarządzanie przebiegiem całej podróży. Usprawnienie użyteczności i wykorzystanie unikalnych możliwości, jakie dają smartfony jest kluczem do wzrostu liczby osób korzystających z tych usług. Linie lotnicze i lotniska, które się na to zdecydują i zapewnią pasażerom łatwe w użyciu mobilne usługi poprawiające jakość podróżowania, zyskają uznanie większej liczby zadowolonych pasażerów.”
Według tegorocznego badania, 69% respondentów zarezerwowało lot poprzez stronę internetową, a 20% korzysta z samoobsługowych kiosków do odprawy w dniu podróży. Te dane są zgodne z wynikami zaobserwowanymi w ubiegłorocznym badaniu, co sugeruje, że pierwsza fala samoobsługowych technologii jest mocno zakorzeniona w dotychczasowym sposobie podróżowania.
Kolejna fala przyniesie masowe korzystanie z usług mobilnych. Przekonanie ludzi do zmiany nawyków podróżniczych wymaga zapewnienia dodatkowych korzyści ponad te, które oferują dotychczasowe rozwiązania. Pasażerowie stwierdzili, że mobilne usługi informacyjne są tym, czego oczekują najbardziej. Aż 63% osób przyznało, że korzystałoby ze swoich smartfonów gdyby mogły łatwo wyszukać za ich pomocą loty, natomiast 58% w przypadku możliwości mobilnego sprawdzenia statusu lotu. Ponadto 29% chciałoby otrzymywać informacje o promocjach na swoje urządzenia mobilne, a 37% za jego pomocą zakupić bilet lotniczy.
Unikalne możliwości smartfonów, takie jak usługi lokalizacyjne czy personalizacja, pozwalają na zaoferowanie pasażerom bezproblemowych podróży. Zarówno linie lotnicze, jak i lotniska mają szansę wprowadzenia jeszcze bardziej spersonalizowanych i intuicyjnych usług – w odpowiednim czasie i na odpowiednim etapie podróży.
Dane pochodzą z ósmego, corocznego badania Trendy IT w Pasażerskim Transporcie Lotniczym 2013 przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie wybranej spośród 299 milionów pasażerów korzystających z sześciu wiodących na świecie portów lotniczych: międzynarodowych lotnisk w Abu Dhabi, Pekinie, Bombaju, Frankfurcie, San Paulo oraz na lotnisku Hartsfield-Jackson w Atlancie.
Badanie objęło 2489 pasażerów z ponad 70 krajów. Odpowiedzi udzieliły osoby podróżujące w celach biznesowych, jak i urlopowych, pasażerowie latający często oraz okazjonalnie.