Blisko o trzy procent wzrosły przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście w ciągu dziewięciu miesięcy br. w porównaniu do analogicznego okresu w 2015 r. Wzrastają przeładunki paliwa, drobnicy i zbóż; maleją m.in. węgla i rudy.

Szczyt zestawienia wzrostów zajmują paliwa, drobnica i zboża. Większe przeładunki porty zawdzięczają uruchomionemu w tym roku terminalowi LNG, nowym terminalom zbożowym, a także stałym wzrostom obrotów na terminalu promowym w Świnoujściu - podała Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Od stycznia do września br. przeładowano łącznie ponad 17,6 mln ton towarów, czyli o 475,7 tys. ton więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.

Największy wzrost, bo o 26,5 proc., zanotowały przeładunki paliw. Wzrost na poziomie niewielu ponad 11 proc. odnotowała drobnica, w tym 9 proc. wzrost drobnicy promowej, konwencjonalnej i kontenerowej. O ponad 5 proc. wzrosły z kolei przeładunki zbóż.

W portach w Szczecinie i Świnoujściu przeładowano również więcej o 3,8 proc. kontenerów.

Spadki odnotowano m.in. w przeładunkach węgla i rudy. Pierwszego przeładowano mniej o 12,6 proc., a drugiego o 9,5 proc. Według Woźniak-Lewandowskiej, za spadki odpowiada m.in. pogarszająca się światowa koniunktura na rynkach tych surowców.

Słabsze przeładunki węgla i rudy to stała tendencja obserwowana w portach w Szczecinie i Świnoujściu od 2015 r. Na przeładunki rudy mają wpływ zamówienia z czeskich i słowackich hut, które zamówiły ostatnio mniej tego surowca. Za spadki przeładunków węgla odpowiedzialny jest z kolei ekspansywny węgiel z węgiel z Rosji, Ameryki Północnej i Australii. Statki z węglem wybierają porty trójmiejskie, ponieważ w zespole portów Szczecin i Świnoujście jest zbyt płytki tor wodny dla dużych jednostek.

Porty szacują, że roczny wolumen przeładunków za 2016 r. powinien być podobny do ubiegłego roku i przekroczyć 23 mln ton towarów.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami: w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.