statystyki

Coraz trudniejszy żywot Ubera nad Wisłą

autor: Patryk Słowik, Jakub Styczyński30.08.2016, 09:36; Aktualizacja: 30.08.2016, 10:17
Uber

Na kierowców Ubera coraz częściej nieprzychylnie spoglądają nie tylko samorządowcy, lecz także Temida.źródło: ShutterStock

W ostatnich dniach w sądach posypały się wyroki skazujące kierowców za świadczenie usługi przewozu bez wymaganej prawem licencji. Temida przyznaje rację urzędnikom

Na kierowców Ubera coraz częściej nieprzychylnie spoglądają nie tylko samorządowcy, lecz także Temida. Niedawno pisaliśmy, że urzędnicy w Krakowie wzięli się na poważnie do walki z kierowcami współpracującymi z amerykańską korporacją, a teraz do tego grona już dołączają kolejne miasta, m.in. Poznań, a wkrótce dołaczy Gdańsk. Co jednak najistotniejsze: w ostatnich dniach pojawiły się wyroki sądów skazujące przedsiębiorców za świadczenie usługi przewozu bez wymaganej prawem licencji.

Czy ruszyła lawina

Jeszcze w ostatni czwartek prawdziwy popłoch wśród współpracowników korporacji wzbudzała informacja o trzech wyrokach skazujących wydanych przez krakowski sąd rejonowy. Dzisiaj zaś wiemy już o co najmniej kilkunastu podobnych wyrokach.

W Małopolsce aktywny magistrat kieruje wniosek za wnioskiem o ukaranie, a sądy – na razie w nieprawomocnych wyrokach, od których przedstawiciele Ubera zapowiedzieli już sprzeciw (ten formalnie muszą złożyć kierowcy) – przyznają rację urzędnikom.

Wystarczy wczytać się w pierwszy z brzegu wyrok. W orzeczeniu z 10 sierpnia 2016 r. (sygn. akt II W 3092/16/S) czytamy, że sąd „uznaje [kierowcę – red.] za winnego popełnienia zarzucanego mu wnioskiem o ukaranie czynu stanowiącego wykroczenie”, a „okoliczności czynu i wina obwinionego nie budzą wątpliwości”. Efekt? Grzywna w wysokości 500 zł plus obowiązek zapłaty kosztów postępowania w wysokości 100 zł.

Zdaniem krakowskich urzędników oraz sądu naruszony został art. 601 par. 1 ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1094 ze zm.) w związku z art. 5b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm.). Ten pierwszy przepis stanowi, że karze ograniczenia wolności albo grzywny do 5000 zł podlega każdy, kto wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia. Przepisy ustawy o transporcie drogowym określają zaś wymóg posiadania licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób.

Sznur naśladowców

Podobnie sprawy zaczynają wyglądać w Poznaniu. Usługi Ubera są tam świadczone od listopada 2015 r. A jak się dowiedzieliśmy, wielkopolscy urzędnicy przeprowadzili już wiele kontroli i wszczęli co najmniej kilka postępowań, które mogą zakończyć się nałożeniem kar na kierowców. Działaniom w obu tych miastach uważnie przygląda się Gdańsk, który również szuka metody poradzenia sobie z uberowcami.

Niemal wszystkie działania wymierzone w kierowców osadzają się na podobnych zarzutach:


Pozostało jeszcze 79% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (2)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie