Rządowa wypożyczalnia taboru, bilet na podróż, a nie na przewoźnika, odzyskanie PKP Energetyki, przekazanie majątku PKP do spółki PLK. Taki plan reform na najbliższe lata przygotowali eksperci związani z rządem
Od piątku Andrzej Wach, prezes PKP w latach 2004–2010, jest w radzie nadzorczej giełdowego giganta PKP Cargo. To właśnie on z grupą menedżerów przygotował Kolej PL.2020, czyli propozycje wykonawcze do programu infrastrukturalnego PiS sprzed wyborów. Dokument trafił na biurko ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Pięciu twórców nowej strategii łączy krytyczny stosunek do tzw. ery bankomatów, czyli ostatnich trzech lat, kiedy koleją w Polsce rządzili finansiści mianowani przez PO. Oprócz Wacha są nimi były prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, były prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański, a także Daniel Ryczek, który kierował Cargospedem, spółką zależną PKP Cargo, i Marcin Trzaska, wcześniej prezes PKP Informatyka. Dzisiaj pracują w biznesie albo u innych przewoźników. Zanosi się na to, że pod rządami PiS wrócą do gry w PKP.