Wzrost opłat nawigacyjnych uiszczanych przez przewoźników na rzecz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej będzie blisko dwa razy mniejszy, niż zapowiadano we wrześniu, i ostatecznie sięgnie 38 proc. Od 1 stycznia 2022 r. stawka wzrośnie z 791,12 zł do 1094,96 zł. To przełoży się na mniejszy wzrost cen biletów. Piotr Samson, szef Urzędu Lotnictwa Cywilnego, tłumaczy, że skala podwyżki będzie mniejsza, bo najnowsze prognozy Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) zakładają nieco szybszą odbudowę ruchu lotniczego.
Związek Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL) podtrzymuje jednak krytyczne stanowisko wobec nowych stawek. – Uważamy, że planowana podwyżka jest zdecydowanie za wysoka. Do tego jest wprowadzana w trakcie największego w historii branży lotniczej kryzysu. Ponadto rozszerzy nożyce w opłatach między Lotniskiem Chopina a portami regionalnymi, co te drugie postawi w jeszcze trudniejszej sytuacji. W dłuższej perspektywie wysokie opłaty nawigacyjne negatywnie wpłyną na rozwój portów regionalnych, które obsługują 60 proc. przewozów pasażerskich w Polsce – mówi Artur Tomasik, prezes ZRPL i jednocześnie szef lotniska w Katowicach.