Pięć kontraktów na budowę dróg za ponad 2 mld zł – to tegoroczna zdobycz Budimeksu. Za kontrolowaną przez Hiszpanów spółką uplasowali się Portugalczycy: firma Mota-Engil oraz koncern Dragados.
Pula tegorocznych kontraktów drogowych nie była wielka. Jak policzył „DGP”, do branży wykonawczej trafiły umowy za 9,1 mld zł. 22 kontraktami podzieliło się 12 firm wykonawczych. Co czwarty z nich trafił do Budimeksu.
– Rozwijamy inne segmenty budownictwa infrastrukturalnego i komunalnego, ale to nie oznacza, że odpuszczamy inwestycje drogowe – mówił niedawno„DGP” Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.
Największy z pięciu podpisanych w tym roku kontraktów dotyczy budowy ponad 19-km odcinka drogi ekspresowej S8. Za jego realizację Budimex zainkasuje blisko 850 mln zł. Druga pod względem wielkości umowa dotyczy powtórzonego przetargu na budowę obwodnicy Augustowa, zatrzymanej przed kilkoma laty przez ekologów i unijnych urzędników.
Najskuteczniejsi na drogach w 2011 roku / DGP
Druga w naszym zestawieniu jest firma Mota-Engil. Portugalczycy na drugie miejsce wskoczyli rzutem na taśmę, podpisując dwa kontrakty na budowę 32-km fragmentu ekspresówki S8 z Wrocławia do Łodzi. Wcześniej wygrali dwa przetargi (S17 i S3) i uzbierali w sumie umowy za 1,8 mld zł.
Na podium znalazł się też inny budowlany koncern z Półwyspu Iberyjskiego – Dragados. W połowie tygodnia do kieszeni Portugalczyków trafiła umowa na inny – ponad 13-km – odcinek trasy S8 Wrocław – Łódź za 233,5 mln zł. Wartość kontraktów Dragadosa na koniec roku wyniosła 1,3 mld zł.
Jedna firma – Hak Construction – podpisała dwa kontrakty, a osiem – po jednym. Największą umową może pochwalić się Eurovia, kontrolowana przez francuski koncern Vinci. W wakacje firma zdecydowała się dokończyć rozgrzebany przez chiński COVEC fragment autostrady A2 Łódź – Warszawa. Wybudowanie blisko 30-km odcinka Eurovia wyceniła na 989 mln zł i wygrała najszybszy w dziejach polskiej infrastruktury przetarg, który zabrał zaledwie 30 dni. W tych samych okolicznościach w roli głównego wykonawcy zadebiutowały Dolnośląskie Surowce Skalne, które obok Eurovii także zdecydowały się ukończyć inny „chiński” odcinek A2. Za 20 km trasy firma dostanie 756 mln zł.
Niewielka wartość umów, jakie trafiły do firm w tym roku, nie oznacza, że 2012 r. będzie nudny. Na budowę dróg i autostrad rząd zamierza wydać 29,6 mld zł. Jednak w przyszłym roku nie wszystkie inwestycje drogowe się zakończą. Dziś w budowie jest 1323 km dróg krajowych: 580 km autostrad oraz 743 km dróg ekspresowych i obwodnic miast. Ich łączny koszt to 49 mld zł.