statystyki

Europa Środkowa kontra pakiet mobilności

autor: Magdalena Cedro28.10.2020, 08:00; Aktualizacja: 28.10.2020, 08:43
przyczepa tir

Jak informował DGP rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś, polski wniosek ma mieć „szeroki zakres”. – Co istotne, pakiet mobilności zawiera również wiele propozycji, których nie było w pierwotnym wniosku KE i które nie zostały poddane dogłębnej ocenie skutków pod kątem wpływu na środowisko, branżę transportu drogowego, jej pracowników i gospodarki UE – podkreślił Huptyś.źródło: ShutterStock

Do Trybunału Sprawiedliwości UE popłynęły skargi na pakiet mobilności.

Skarga do Luksemburga to ostatnia możliwość, by zablokować w UE pakiet mobilności, który wprowadza ograniczenia dla sektora transportu drogowego z krajów środkowoeuropejskich. Do czasu zamknięcia tego numeru w Trybunale Sprawiedliwości udało się potwierdzić wpłynięcie wniosków z siedmiu krajów: Polski, Bułgarii, Węgier, Rumunii, Litwy, Cypru i Malty. O naszym stanowisku przed TSUE informowało w poniedziałek na Twitterze polskie przedstawicielstwo w Brukseli. Spodziewana też była skarga z Łotwy. Łącznie z ośmiu krajów.

Jak informował DGP rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś, polski wniosek ma mieć „szeroki zakres”. – Co istotne, pakiet mobilności zawiera również wiele propozycji, których nie było w pierwotnym wniosku KE i które nie zostały poddane dogłębnej ocenie skutków pod kątem wpływu na środowisko, branżę transportu drogowego, jej pracowników i gospodarki UE – podkreślił Huptyś.

Na skierowanie własnej skargi do Luksemburga zdecydował się również Związek Pracodawców Transport Logistyka Polska. Reprezentant TLP przed trybunałem Artur Nowak-Far uważa, że regulacja jest wadliwa. – Zasadniczym celem miała być ochrona socjalna pracowników branży transportowej, ale przyjęte środki są zbyt duże w stosunku do wyznaczonego celu i nie do końca temu służą. One raczej mają zniechęcić firmy z krajów peryferyjnych do świadczenia usług transportowych w państwach, które znajdują się w centrum – podkreśla prawnik. Wpływ pakietu mobilności będzie nierówny, bo kraje na rubieżach kontynentu odczują go dotkliwie, tymczasem firmy transportowe z państw położonych w środku Europy będą mogły działać jak do tej pory. Jak dodaje Nowak-Far, Komisja Europejska, która była inicjatorką zmian w przepisach regulujących pracę kierowców ciężarówek, powinna stać na straży wspólnego rynku, tymczasem pakiet mobilności ten rynek UE dzieli na odrębne obszary regulacyjne.


Pozostało 72% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie